En introduktion som Ford Mustangs den 17 april 1964 kan en bilfabrikant egentligen bara drömma om. Det här var en helt ny biltyp i hallarna, hur fräck som helst i linjerna, med galopperande vildhäst längst fram i grillen och tre rivmärken till baklampor på var sin sida i bakpartiet. Mitt emellan dem tronade ett snyggt kromemblem och under stötfångaren tittade två backlampor fram. Det var början på ett utseende som skulle bli lika självklart som Coca Cola-flaskan eller jultomtens dräkt.
Profilen var förförisk men inte överarbetad, det vilade något enkelt men fantasifullt fartigt över den kompakta karossens långa huv och korta bagagerumslucka. Navkapslarna med spinners, det fejkade luftintaget, kromlisterna längs trösklarna hardtoplösningen… Man ville bara ha bilen, på stört. Världen hade aldrig sett något liknande och så billig dessutom! Tvåtusen trehundrasextioåtta dollar tog handlarna för den enklaste versionen.
Hos General Motors, ärkefienden, kunde man bara matt konstatera hur köerna ringlade utanför alla Fordfirmor. Det närmaste GM kunde åstadkomma var väl Chevrolet Corvair som inte hade mycket att sätta emot, den blev bara ännu konstigare med sin motor bak.
Vid första årets slut hade hela 263 434 amerikaner köpt var sin Mustang, 2,7 procent av dem en bil försedd med den lilla 170 kubiktums raka sexan och 101 hk, resten med V8-maskiner på 164, 210 eller 271 kusar. Det räckte till en femteplats på säljlistan, efter Chevrolet Impala, Ford Galaxie 500, Chevrolet Bel Air och Chevelle. Nej, några japaner syntes till, ännu…
Ford Mustang blev blixtsnabbt populärare än sin ursprungsbil, kompaktjänkaren Falcon som släppt till det mesta av det tekniska. Det var en förklaring till att priset kunde hållas så lågt. Första helårets försäljning av Mustang blev hela 418 000 bilar, en ännu i dag oöverträffad drömgräns.
Nypris: 20 000 kronor.
Motor: Åttacylindrig V-motor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Fyrports förgasare. Vattenkylning. Volym 4 736 cm3. Kompression 10,0-1. Max effekt 225 hk SAE vid 4 800 v/min. Max vridmoment 414 Nm vid 3 200 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 461/B 173/H 130 cm.
Tjänstevikt: 1 390 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, bladfjädrar bak. Fram trapetslänk med sträva, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram, bak gångjärnsdämpare.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 190 km/tim.
Förbrukning: 1,7 l/mil.
1962 En tvåsitsig prototyp med fyrcylindrig mittmotor presenteras på Watkins Glenbanan i New York.
1963 Nästa prototyp, kallad Mustang 2, har mycket lite gemensamt med föregångaren. Motorn har flyttats fram och linjerna börjar närma sig produktionsmodellens.
1964 Inledningsvis finns bara cabriolet och hardtop att välja mellan. Motormenyn: 101 hk rak sexa alternativt V8:or med 164 och 210 hk. I juni tillkommer den så kallade ”Hi-Po motorn” på 271 hk. Tre- och fyrväxlad manuell låda och trestegs automat.
1965 Fastback-karossen är ny för året.
1965 Shelby GT350, en halvt maskerad banracingbil för gatan börjar levereras. Efter bearbetning av Shelby lämnar 289:an 306 hk i gatversion, över 350 hk i tävlingsutförande. Med omarbetad hjulupphängning fram gör bilarna bra ifrån sig på bana.
1966 Ändra aldrig ett vinnande koncept! Ford rensar upp linjerna med ny design på det fejkade luftintaget bakom dörrarna och en tyngdpunktssänkande tröskellist. Instrumentering med runda mätare blir standard. 607 568 bilar byggs.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 7 november 2021 Pm Mustang hade varit en…
- 7 november 2021 N-iklas, du tänkte alltså…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.