Det hinner hända ganska mycket på 15 år. I dag blir fler och fler bilköpare intresserade av eldrift – något som knappt nämndes alls på Vi Bilägares digitala löpsedel år 2006. Däremot gick diskussionen varm om etanolens för- och nackdelar.
Vi har tagit fram en ögonblicksbild av startsidan på vibilagare.se från den 27 april 2006. Där kan vi se vilka aktuella ämnen som läsarna var intresserade av.
Saab hade fortfarande flera år kvar att leva 2006, även om framtiden ändå var oviss. Självförtroendet var det dock inget större fel på: konceptbilen Saab Aero X hade visats upp med flyginspirerad design, öppningsbar glashuv och etanoldrivlina på 400 hk.
– När vi i framtiden presenterar nya Saabmodeller kommer vi vara mycket försiktiga med hur vi hanterar detta varumärke och dess unika skandinaviska designtradition, sa Bryan Nesbitt, chef för GM:s europeiska designcenter.
Hans uttalande kan även tolkas som ett steg tillbaka mot Saabs designrötter efter utskällda modellerna 9-2X och 9-7X som i grunden var en Subaru respektive Chevrolet.
”Vi ska vara mycket försiktiga med hur vi hanterar detta varumärke”
Nyhetsflödet bjöd på ytterligare en Saabnyhet, nämligen spekulationer om att en mindre modell under 9-3 skulle börja byggas i Trollhättan.
”Chefen för Saab Automobile i Trollhätten är förvånansvärt positiv till ryktena, men säger till nättidningen N24 att ytterligare en bil behövs för att behålla trovärdigheten för Saab som svenskt bilmärke”, stod det i Vi Bilägares nyhetsartikel.
Flera bilmodeller fick full pott i senaste krocktestet från Euro NCAP, bland andra Peugeot 207 och Alfa Romeo 159. Men däremot blev det underkänt för Chevrolet Aveo som blev underkänd med bara två stjärnor.
Dieselrusningen hade börjat. Modernare motorteknik och låg förbrukning lockade köparna, och flera dieselbilar klassades som miljöbilar. Jaguar lyckades köra en XJ 2,7D med V6-dieselmotor 140 mil på en tank mellan de mest avlägsna platserna på brittiska fastlandet, John O'Groats på den skotska nordkusten till Lands End i sydvästligaste England.
Det var också hetsiga diskussioner kring trängselskatten i Stockholm som nyligen införts. Många stockholmare som svarat på en undersökning hävdade att de skulle börja jobba hemma mer när trängselskatten skulle införas.
Motorvägsbygget E4 Uppsala–Mehedeby gick in i en ny fas, ett bygge som 2006 var Sveriges längsta motorvägsbygge någonsin med knappt åtta mil ny motorväg. Den öppnades ett år senare.
Läs också: Bästsäljarna genom tiderna: Så valde svenskarna bil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.