Det finns en ”gammal sanning” om att de flesta bilmodeller ersätts efter sju–åtta år, oftast med någon form av ansiktslyft eller uppdatering efter halva tiden för att hålla modellen fräsch.
Men så blir det inte alltid. Det finns gott om bilmodeller som överlevt betydligt längre än så, och som länge vägrade att dö.
Att hålla liv i en bilmodell länge kan ha varit enklare förr. Kraven på utsläpp och säkerhet var inte lika höga som i dag. Och med dagens teknikutveckling skulle det vara svårt – eller omöjligt – att sälja en bilmodell från förr. Titta bara på Land Rover Defender som ju ersatts av en helt ny generation.
De svenska tillverkarna har varit världsmästare på att hålla liv i sina modeller länge
Volvo och Saab har varit världsmästare på att hålla liv i sina modeller länge. Vem minns inte Saab 9-5 som fick avlösning först efter 13 år, eller Volvo 240 som var tänkt att läggas ned på 1980-talet men överlevde Berlinmurens fall med god marginal?
I den här artikeln listar vi flera bilmodeller – inte i någon särskild ordning – som levt längre än de flesta, men som inte är en Volvo eller Saab. Länge leve överlevarna!
Jeep Wagoneer
Jeep var tidigt ute med biltypen som vi i dag kallar suv. Tuffa Wagoneer (senare även Grand Wagoneer) med träpaneler lockade med skön komfort, gott om utrymmen och möjlighet att ta med hela familjen plus packning på skidsemester.
Jeep Wagoneer lanserades redan 1963, sju år före första generationen Range Rover, och levde faktiskt ända till 1991. Range Rovern såldes dock några år till, nämligen till 1996. Men med en förbrukning på över 20 l/100 km och tuffare säkerhetskrav runt hörnet lades Grand Wagoneer ned.
Mercedes SL
Ett klassiskt modellnamn som funnits länge, ända sedan 1954. Generationen som kallas R107 på internspråk har faktiskt sålts under en tredjedel av SL-modellnamnets liv, mellan 1971 och 1989 – hela 18 år.
Det innebär att den bekväma cabrioletmodellen med fokus på komfort och lyx snarare än sportiga köregenskaper – trots att modellnamnet står för ”sportig” och ”lätt” – överlevde både 1970-talets oljekris och 1980-talets champagnegalopp.
Fiat Panda
Fiat Panda blev en dundersuccé när den första och extremt minimalistiska generationen lanserades 1980.
Ett nytt årtionde krävde en helt nyutvecklad modell och med sin enkla mekanik och smidiga storlek uppskattades den av många köpare.
Fiat kompletterade modellutbudet med flera andra modeller, som Punto, och en ny generation Panda dök upp först 2003. Efter hela 23 år lades första generationen ned. Då hade den tillverkats i 4,5 miljoner exemplar med både Fiat- och Seatmärke, bensin-, diesel- eller eldrift samt som halvkombi och cabriolet.
Volkswagen Jetta
Den här modellen blev aldrig någon storsäljare i Sverige eftersom köparna väljer kombi- eller halvkombikaross före en sedanmodell.
Men i andra länder är läget annorlunda. Den här generationen av Volkswagen Jetta, som lanserades 1983 och baseras på andra generationen Golf, slutade produceras i Europa 1991. Produktionen flyttades dock till Kina där bilen fortsatte byggas ända till 2013.
Toyota Century
Den här ser du inte ofta på svenska vägar. Den japanska lyxbilen med V8-motor på bara 150–190 hk bjuder på imponerande mjuk gång för krävande köpare i Japan.
Första generationen dök upp redan 1967 och tillverkades i hela 30 år med minimala tekniska och designmässiga ändringar. Inte riktigt lika länge som modellnamnet antyder, men imponerande ändå.
VAZ-2105
Det här är en riktig långkörare från öst. VAZ-2105 lanserades 1980 och lades ned först 30 år senare. Men då ska vi komma ihåg att modellen i grunden bygger på Fiat 124 som kom redan på 1960-talet.
På slutet var modellen, som då hette Lada Classic, den billigaste bilen i Ryssland. Kombiversionen byggdes i den ryska fabriken ända till 2012 och i Egypten ända till 2015.
Andra långkörare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.