Fords vardagsbilar var länge bland det mest konventionella man kunde tänka sig. Snarare än på raffinerad teknik sålde Ford bra på brett modellutbud, riklig utrustning för pengarna, en dos vardagslyx samt tilltalande exteriördesign. Först 1982 kom Escort med framhjulsdrift och det skulle dröja ytterligare tolv år innan modellen en klass upp i storlek, Sierra, ersattes av en framhjulsdriven bil med gott om tidsenlig teknik: Mondeo.
Namnet anspelade förstås på att Mondeo skulle passa i hela världen och produktionen och modellutbudet varierades också för åtskilliga länders skilda behov. I USA till exempel hette en variant av Mondeo antingen Ford Contour eller Mercury Mystique. I Europa blev Mondeo Årets Bil för jämnt 30 år sedan – så fort går tiden – och det var alls inte oförtjänt.
Mondeo var överraskande pigg och säker att köra, rent av underhållande. Den var full av tidens nya säkerhetsdetaljer (krockkudde, sidokrockskydd, bältessträckare/-fångare) och den hade både låsningsfria bromsar och ett (ganska primitivt) antislirsystem. Den fanns som sedanmodell, halvkombi och som kombi men några tuffare prestandavarianter (som gamla Sierra XR4i) erbjöds inte till en början. Bara en måttligt het 2,5-liters V6.
Juryn, med 58 röstande journalister, gav Mondeo 290 poäng, medan tvåan Citroën Xantia fick 264 och trean Mercedes-Benz C-klass 192.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 2024-04-08 13:45 Ja, ljuset var inte bra ens…
- 2024-04-08 12:55 Togga skrev: Raphael skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.