Starkare extraljus tillåts nu sedan ett nytt regelverk trätt i kraft. Vi Bilägare har testat 16 extraljus och granskat det första som uppfyller nya normen. Se webb-tv.
Läs hela testet av 16 extraljus i Vi Bilägare nummer 15/2010. Tidningen finns i butik från 26 oktober och hos prenumeranter några dagar tidigare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var då väl på tiden. Hoppas att man snart även tar bort den idiotiska regeln att man bara får ha max 55 W lampor i sina extraljus. 100W-lampor lyser så mycket bättre. Svågern har 5x100W och de lyser betydligt bättre än mina 6x55W. Med exakt identiska Borsch reflektorer. Bra extraljus kan verkligen rädda liv. Nya bilar idag har ofta extremt dåligt helljus, varför kompletterande belysning är en absolut nödvändighet.
Körde redan på 80-talet omkring med olagligt (preskriberat) starka 100-wattare. Jag lät det vänstra extraljusets stråle korsa det högras långt fram vid vägkanten för att få bättre sikt där det behövdes. Visst var det ett avsevärt bättre ljus på mörka, ensliga vägar, men på vanliga landsvägar blev jag ofta tvungen att blända ner för att inte bli bländad av trafikskyltar.
Nu ska man ha klart för sig att dubbla effekten inte tolkas som dubbelt så ljusstarkt av ögat. Det är en logaritmisk skala, precis som med hörseln. Som exempel kan nämnas att en yta som uppfattas som mellangrå inte reflekterar 50 % utan endast 11 %.
Minst lika viktigt är ljuskäglans utformning.
Nackdelen är ju att när man blir tvungen att blända ner till ett dåligt halvljus blir det nästan nattsvart. Innan ögat har hunnit vänja sig har man kört många meter i princip blind. Halvljus kan inte förlängas på grund av de bestämmelser som finns, möjligen kan man få bättre ljus på den korta bit det belyser.
Jag har en V70 -05 som är utrustad med två st Hella 3000 Compact fjärrljus med 100 W lampor. Jag är mycket nöjd med dom. En sak dock på bilen som irriterar mig är att halvljuset lyser fast heljuset är påslaget. Det innebär att man får mycket ljus nära bilen och ögonen ställer in sig på detta. I stället tappar man fjärrseende eftersom ljuset längre bort förefaller ännu svagare än det är. Har, trots flitigt körande under alla sorters förhållanden, lyckats uppnå klart mogen ålder med de konsekvenser det har för nattseendet. Så, varför kan man inte koppla om så att halvljuset släcks när man har helljuset påslaget?
Efter att ha haft Hella och Bosch på några av mina bilar, så satsade jag på att klämma i Xenon-lampor i helljuset istället. Det är inget jag ångrat. Lyser minst lika bra och man kan justera ljuset inifrån bilen samt att man slipper byta glas efter minsta stenskott.
Jag läste nyss testet i tidningen och ställer mig frågande varför inte det röda 1lux fältet finns med på alla testbilderna.
själv kör jag med xenon i min tre extraljus från jula och dom lyser riktigt bra för att vara billiga extraljus. har testat dom på en lång raka och det lägsta jag kunde se en skylt på var ca 1,3 KM från där bilen var...och det bara med 35 watts xenon som får 100 watts halogen att likna stearinljus i styrka...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.