Lexus Is har nu hittat en egen, mycket speciell stil. Den har rolig, men dyr, teknik som till exempel flyttbar hastighetsmätare och infotainmentjoystick.
Lexus IS är en sportig, egensinnig och imponerande bil. För den som har råd, priset är en av de största nackdelarna.
Hur står sig Lexus IS mot Mercedes C180 och BMW3201? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 8/2014 som finns ute i butik nu!
I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.
Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS?
Hur står sig Lexus IS mot Mercedes C180 och BMW3201? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 8/2014 som finns ute i butik nu!
I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.
Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En dyr egensinnig bil med riktigt dåligt rostskydd.
Låter det lockande?
Nej knappast.
Här har vi en annan bil som sticker ut ur mängden - en premiumbil, skulle man alltså kunna säga: http://stupidlookingcars.freecarblogs.com/files/2009/03/hjio.jpg
Ser just nu ett program hur man tilverkar Lexus i olika steg. Intressant och verkligen högteknologiskt.
Jag är imponerad.
Shogun
Sticker ut i mängden ja. Fästena till tanken hade ju redan börjat rostat på testbilen. Nu talar vi inte om en bil som är några år utan en sprillans ny Lexus. Frågan är om detta inte är ett rostrekord om inte annat så sticker det verkligen ut.
Men som vanligt så ska man väl inte räkna denna till en "riktigt" Lexus modell, som det brukar heta när de inte är bra. Det kanske är en gammal Toyota under skalet?
leifer
Tiden har hunnit ikapp HSD idag. Det har inte hänt mycket sedan den kom. Vanliga bilar utan hybrid är snåla de också.
Nej jag läser inte beg. guide, eftersom jag aldrig har köpt eller kommer att köpa en beg. bil.
Lexus fick ju inte så bra resultat i jämförelsen, bl.a. är det ju märkligt att den inte är snålare. trots hybridteknik.
Ok, den är snålare i stadstrafik, men på landsväg har man inte mycket nytta av hydridtekniken och det stämmer ganska bra med Prius som ju inte heller ger några direkta bränslebesparingar på landsväg.
Men åker man mycket i tätort kan det nog bli billigare.
Och så tycker jag att de oxblodsfärgade stolarna i Lexus är ett verkligt vill-ha! Elegant!
Och jag är svag för riktiga klockor med visare, jag gillar verkligen inte tidvisande siffror.
Men i övrigt gillar jag Mercedes inredning bäst.
Leifer - tror att du får kolla lite bättre om skatten på olika drivlinor. S k miljöbilar, oavsett diesel eller bensin, är som sagt vägtrafikskatte-befriade under 5 år men sen slår det till avsevärt hårdare för en dieselbilsägare så det är tvärtom vad du säger - det är bensinaren som är subventionerad om man jämför dessa två drivmedel. Och vad macken tar varierar ju - ibland är dieseln billigare och ibland bensinen och det beror ju i regel på tillgång och efterfrågan.
Att tidigare versioner av IS skulle vara kopior av 3-serien vetefan. Första IS'en är väl inte det minsta lik nån europeisk bil alls. Generation 2 må väl vara lite mer "likriktad" sin form. Men den är då inte mer lik 3-serien än C-klassen var av samma generation - där har vi två bilar som ser ut som exakt samma bil med lite andra ytterpaneler.
Gör man bilar som är direkta konkurenter med varann blir de rätt lika varann då yttermått och innermått ska vara konkurensmässiga.
Att det inte finns så många gamla Lexusar är troligen pga att de inte har funnits så länge i Sverige. De äldsta IS-bilarna är 99'or. Kollade blocket på bilar fram till 01 och det var inte en enda av dom som var i dåligt skick. Kollar man 3-serie i samma ålder så är de inte ett dugg finare.
Jes_ din objektivitet är så fin ;) Din märkesfanatism är fin! :D Dina jämförelser med Phaeton är så satans skeva så det är humoristiskt. Det är väl klart som fan att en bil som kostade över miljonen ny är exklusivare i utförandet än en tjänstebilssedan som kostar runt en tredjedel. Ungefär lika logiskt som om Lexus-ägaren skulle slå sig för bröstet och skryta om att hans bil minsann är så mycket finare än grannens Up!.
Undrar också lite över varifrån du får att Lexus inredingar är plaigat. Av vadå? Jag är den förste att hålla med om att Lexus gamla inredningar ser förskräckliga ut. Hårdplasten och det sanslöst fula trycket (text, symboler etc) på mittkonsolen är oerhört avtändande. Den runda bulliga ytan ser förjävlig ut.
MEN. Den ser då inte ut som nån annan av sina konkurenter. Den ser ut som en typisk Toyota som nån sprayat beigegråmetallic. Men plagiat? Visa gärna.
Jag har haft ett mycket gott öga till Lexus men läser man testet i tidningen blir man lite betänksam.
Vinande elmotor och tveksam kvalitet på reglagen.
Vad hände med innovationerna? Det är inte helt lätt idag att vara innovativ eftersom flera av de större företagen satsar en hel del på utveckling och konkurrensen är hårdare än någonsin. Men nog hade de kunnat komma med mer än fåniga detaljer som ett syntetiskt motorljud och en flyttbar mätare. Är mätaren till för enögda märkesfanatiker?
Att rostskyddet är dåligt hos Lexus visste jag sen tidigare. Bara för att det inte slår upp rostblåsor på lacken så innebär det inte att allt är frid och fröjd på andra, viktigare ställen.
Ändå är nog kvaliteten bra - men lika bra som tidigare?
Igår stannade jag till när jag såg något sportigt vid vägkanten. Det var just denna nya modell. Ser riktigt bra ut i verkligheten, i synnerhet i profil.
Jag har flera gånger provkört IS300 och varit nära att köpa men tyvärr är det just kvalitetskänslan det faller totalt på.
Titta på locket till eluttaget i mittkonsollen, simpel böjplast, leksak.
Titta på stroppen i bagaget som du lyfter plattan med, simpel böjplast, leksak.
Titta på golvmaterialet i bagaget, löjeväckande låg kvalitet på en bil för 400000:-
Inredningen i övrigt är ok men ngt ålderdomlig redan som ny, infotainment är inte bra, touchjoystick, really?!
Sätt dit en 15" touchskärm istället!
En del knappar är riktigt lågbudget från Toyota också.
Rostskyddet gör att jag inte längre ens kan tänka mig den som begagnad. Det hade känts ok med några lågbudgetprylar om man köpt den betydligt billigare begagnad annars.
Hoppas de fixar detta för designen utvändigt älskar jag, en bil som sticker ut!
Man förstår att de måste spara in på något med tanke på att den kostar som konkurrenterna men har en dyr hybridlina. Kvalitétskänslan inte minst är det som synligt märks.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.