Nästa artikel
Volkswagen Golf: Plus och minus
Webb-tv

Volkswagen Golf: Plus och minus

Publicerad 30 november 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nya Volkswagen Golf är genomtänkt och smidig att köra – men den är dyrare än konkurrenterna. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs testet av Volkswagen Golf TDI 105 Masters i Vi Bilägare 17/2012, där ställs bilen mot Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel Astra och Citroën C4. Tidningen utkommer i butik den 4 december och prenumeranter får numret under vecka 48.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.

Se också:
Hyundai i30: Plus och minus

Opel Astra: Plus och minus

Citroën C4: Plus och minus

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-30 14:40
Peugo

Ser man bra bakåt? Nej. Förr Golfen hade ju det felet att på vintern bröts framdörren där nere (troligtvis var skumgummit nu sitter) när man öppnade dörren. Synna massor av såna Golffar ut på stan. Däckbullret har man redan klagat på här i Sverige men den anses tystare än den förra om man pratar om annat buller. Bäst i klassen, troligtvis inte men måste provköra den ännu en lite längre gång. Viktigaste nyheten är att problem-motorn TSI nu har övergett skedjan som dom inte nånsin fick att hålla med en kamrem. Som vanligt med europeiska bilar, köp inte en från det första eller andra partiet, utan avvakta eventuella grova missar (typ. gamla TSI och DSG).

#2 • Uppdaterat: 2012-11-30 15:26
McTar

Peugo: Från 2010 sitter det "förstärkta" kamkedjor i 1,4tsi, visste du det? Jag har aldrig varit någon förespråkare av kedja, då jag tycker att 18000 - 21000 mil på en rem är ok. Ett rembyte då för 5000:- är knappt nån kostnad per mil. I Nya golf är det ett intervall på 24-30 tusen mil, kostnad för att byta vet jag inte.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-30 15:30
Peugo

Dom "förstärkta" hjälper tyvärr inte. :(

#4 • Uppdaterat: 2012-12-01 19:11
Peugo

Kedja är bra om konstruktionen är fungerande. Förstår bilbranschen inte hur viktigt det är att ha erfarenhet med i planeringsteamen? Sparka alla över 50 år och vi faller flera steg tillbaka i utvecklingen.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-18 10:07
lsoderlund

Sanning med modifikation!
Saab, BMW, Mazda, Honda mfl har kört med kedjor en längre tid! Saab & Bmw framförallt. A&O med motorer med kamkedja är ju service, och servar du dem korrekt, så får man inga problem på en ca 30 000-50 000 mil! Slarvar man däremot, så ja, då blir det problem, men samma gäller ju en bil med kamrem, struntar du i att byta remen, så kan den gå av. vilket blir väldigt kostsamt, en bil med kedja, visar i alla fall att den är sliten innan den går av, detta genom rassel!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.