Nästa artikel
Vi ställer billiga däck mot premium
Webb-tv

Vi ställer billiga däck mot premium

Publicerad 26 mars 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Vi Bilägare har jämfört premiumdäck med billigare alternativ. Här är en kort glimt från vårt däcktest i Uvalde, Texas.

 

Läs hela däcktestet i Vi Bilägare nummer 5/2013. Tidningen utkommer i butik den 2 april, men prenumeranter får den redan under vecka 13.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.

Diskutera: Vad tycker du om våra däcktest?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-26 17:23
Roy J

AL, det räcker med att de gör om hela testet några gånger, så har rimligen alla väsentliga variabler täckts in. Är då utfallet lika i den mening att den inbördes ordningen mellan däcken kvarstår i samtliga omgångar, så räcker det. Man har då även bevisat testmetodens duglighet.
En inte alltför kvalificerad gissning är att de störmoment du efterlyser påverkar mätresultatet endast i ringa grad.
Det lär för övrigt inte vara så lätt att mäta allting på ett säkert sätt. Frågan är om inte mätvärdena skulle uppvisa större fel än de faktiska resultaten.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-26 18:57
S-E S

Varför ska däcktestet göras på "vetenskapligt" när det knappt finns den vägmeter i hela Sverige som är den andra lik? Lite "mellan tummen och pekfingret" får det gärna vara så att vi däckköpare får lite att gå efter. Varför ska underlaget specificeras så noga när inte variablerna inom däcktillverkningen fastställs först. Är Tysktillverkade, Rysktillverkade, Spansktillverkade och Thaitillverkade däck av samma fabrikat likvärdiga t.ex:

#3 • Uppdaterat: 2013-03-29 02:03
Roy J

"produktionsteknisk variationskoefficient " :-)

AL, du menar alltså att det kan skilja mellan olika däck av samma modell.
Och som jag skrev, så tillför man nog snarare fler felkällor vid utökade mätningar än vad man klargör och reder ut. Det gäller att mäta det som med någorlunda säkerhet kan mätas. Vilket tidningen gör.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-30 01:05
Roy J

AL, jag förstår självfallet vart du vill komma. Det är därför jag ibland försökt sammanställa olika tidningars tester för att se om där finns någon överensstämmelse. Men det är som om alla testare har en hemlig överenskommelse att aldrig testa samma däck som någon annan...

Vad är det för värden du efterlyser, AL? Och vad finns det för säkerhet i de värdena? Är det så enkelt som du gör gällande?
Att skillnaderna är små kan jag väl generellt hålla med om, vilket bevisas av att endast änden av tabellstaplarna visas - ett i mitt tycke fult tilltag.
Men de upplevda skillnaderna verkar nog så påtagliga.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-01 16:02
S-E S

Var är HANKOOK? Glömdes det kvar hemma?

#6 • Uppdaterat: 2013-04-02 05:16
Roy J

Tack för förtydligandet, AL.
Förutsättningen är förstås att tidningen gör ett antal upprepade test.
Om standardavvikelserna så att säga överlappar varandra så finns det ingen signifikant skillnad mellan däcken.
Du har en poäng.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-03 15:22
IngoS

Samma däck brukar ha tendens att återkomma på prispallarna i olika tester, så någon relevans har väl de här testerna. Instämmer med AL att man gärna kunnat redovisa så mycket data som möjligt om testerna inkl tabeller med mätdata, kanske på nätet om det inte får plats i tidningen, ev genom en betalvägg (prenumerationsnumret för pappers- resp e.tidningen) Det är viktigt att det är blindtest när köregenskaper och komfort bedöms, så att inte premiumdäcken får fördelar. Bedömningen av köregenskaper och komfort är en viktig del, där jag tror vi kan lita på testarna och där inga siffervärden går att få fram. En viktig sak att tänka på är att data bara gäller den aktuella däckdimensionen. För andra dimensioner kanske bästa modellen är ett helt annat däck. EU-klassificeringen av våtgreppet är väl det man kan hålla sig till om man inte hittar några tester för just sin dimension. Bra våtgrepp tenderar att ha bra torrgrepp och premiumegenskaper. Avvikelser från den regeln kan vara högst intressanta, EUvärdet för rullmotstånd är rätt irrelevant för den genomsnittlige bilägaren men möjligen även för miljön. Slitstyrkan är sannolikt mer relevant; ett däck med kort livslängd är säkert värre för miljön p g a energiåtgången att tillverka ett nytt. Slitstyrka mätt som treadwear är en meningslös siffra, då olika tillverkare sätter siffran själv i samarbete med försäljningavdelningarna. Man kan titta på ADAC:s-konsumentverkets-M:s tester för att få en hint om hållbarheten. Jag har inte heller där hittat någon upplysning om man tagit hänsyn till mönsterdjupet vid bedömning av livslängden dock. Jag tror inte att ViB har möjlighet att kolla just förslitningen på däcken, det kräver mer standardisering.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-04 17:08
Carol Hruza

Hej
Började köra med regummerade fungerar utmärkt både höga hastigheten,vid regn,bra vägghållning, tysta och bra priser. Om man köper dyra nya däck efter 3-4 år gummi föråldras och då man har dålig vägg hållning.
Stark rekommenderas och pris / km blir mycket billigare och efter 3 år man köper nya däck och man åker bättre än med dyra och gamla som är kanske 3 år uppåt, garanterat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.