Den nya EU-märkningen ger en bild av ett däcks egenskaper, men i Vi Bilägares däcktest ingår betydligt fler bedömningspunkter.
Läs hela sommardäcktestet i Vi Bilägare nummer 4/2013. Tidningen utkommer i butik den 13 mars, men prenumeranter får den redan under vecka 10.
Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.
Diskutera: Vad tycker du om våra däcktest?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite rätt har du milky och det är att asfalten säkert inte är av samma dåliga kvalitet som i Sverige, men att testa sommardäck i Sverige nu på vintervägar blir ju ganska dumt.
Då säger du kanske att vi har ju bar asfalt i Sverige och det är också sant men temperaturerna är fortfarande vinterlika och det påverkar gummit i däcken.
Milkylainen - ja, antagligen av den orsak du själv anger nämligen att det är lite för kallt här under vintern när testerna säkert genomföres. Sen har du helt rätt i att det säkert är en annan sorts asfalt men gissningsvis är skillnaderna likartade även vid lite grövre asfalt. Det som är tystast i Texas är förhoppningsvis även tystast i Sverige även om ljudnivån säkert är högre absolut sett.
Det vore givetvis relevant att testa på "svensk" asfalt (får mig att tänka på en sketch i "Macken" om "Är detta svensk bensin?" "Ja du får väl lukta på den!" "Sniff sniff, ja det luktar svenskt. Sniff sniff, detta är svensk bensin!".
Men Sverige har inte samma asfalt överallt... det ser olika ut i hela Sverige. Vissa vägar är sämre, vissa är bättre, vissa har betong, vissa är smala och vissa är breda och vissa är underhållna och vissa har massor med hål...
Ett test är en simulering av verkligheten men är inte verkligheten. Inom sin egen kontext anser jag att ett däcktest absolut har relevans, men ska inte tas som den absoluta och enda sanningen.
Det kan ge ett hum om skillnader mellan däck, men inte mer.
Förlåt Kapten, diskussionen i det följande kräver sifferuppgifter från tidningen .Jag försökte med utgångspunkt från Kaptens teorier om rullmotstånd och slitstyrka (se 120301 bilfrågan: "Är nya däck sämre?") se vilket däck som borde vara mest ekonomiskt. Jag kan inte få i hop det. Det hårdaste och vinnande däcket Continental PC5 har rullmotstånd "C", hårdhetstal 74 (Shoretal) och slitvärde (treadwear) näst sämst/lägst i testet 280. De flesta andra har hårdhetstal 63-69 och slitvärde 300.340. Gruppen som har rullmotstånd "B" har tendens till bättre slitvärde ca 340-400. De har i gengäld grundare mönster. Continental PC5har 8,4 mm, låt oss säga 5,4 mm att slita på 5,4x280=1512 längdekvivalenter livslängd. Den andra extremen är Michelin Energy saver, hårdhetstal 63 (ett av de mjukaste) slitvärde 400, mönsterdjup 6,9=3,9 mm att slita på, 3,9x400=1560 längdekvivalenter livslängd. Inte blir det stora skillnader i däckens livslängd! Det är emellertid helt uppenbart att det är mycket stora skillnader i gummiblandningarna m h t de paradoxala hårdhetstalen. Blandningarna har nog också mycket olika egenskaper vid olika temperaturer. Skulle vara intressant med mätningar av hårdhetsgrad vid olika temperaturer. Vilket däck är bäst för utflykter på nordkalotten och vilket är bäst att mala i timmar på autobahn med i hög fart? Conti eller Nokian? Vi bilägares testtemperaturer ska väl motsvara mellansverige maj till september, så det är väl bra miljö i sig. Får extremdäcken Conti eller Michelin helt andra egenskaper kyliga aprildagar? Kunde ViB på skoj mäta hårdhetsgraden vid typ 5 plusgrader, och dels vid den temperatur som uppstår ett däck som belastats 2 timmar i 110 km/h i sommartemperatur. Någon som tror sig kunna välja ut ett däck som rullar långt? Är det skillnad på köregenskaparna hos sommardäck i april eller stekhet autobahn. Blir somliga däck för mjuka vid extrembelastning och värme? Har någon kollat sina däck med infraröd temperaturmätare (temperatur på däckytan) i olika situationer? Tills vidare verkar testerna ge det gamla vanliga - "Säg Conti . det räcker".
Proven körs inte på "Amerikansk asfaltväg" utan på provbana.
När jag besökte denna provbana-. för många år sedan - var asfalten "nedgången" och sämre än på våra svenska vägar.
Erfarenhetsmässigt finns det inget som säger att provresultaten skulle få en annan inbördes ordning.
Hej.
OK man ska ha bra däck på bilen men frågan är vem tänker på vilka dåliga vägar har vi Sverige, bara om man kommer från Tyskland,Tjeckien,Danmark, då man märker direkt att man kom på Svenska vägar, grop,,,,,,,, maser och slitna spår från dubbdäck , buller från den grova asfalten. Kan man inte förbjuda dubbar, det är bätre om man anpassar hastighet till vägglag och lär sig att köra på vinter.
På tal om asfalt. Vad för funktion har den gräsligt fula "röda" asfalt man kan se på vissa platser? Minns inte var nu men det verkar vara vissa områden som har den. Får 70-talsvibbar när jag ser den.
OK, däck är en djungel. Dubbdäck och svenska vägar är intressantare än sommardäck. När man diskuterar svensk väg måste man ta hänsyn till årstiden. Nyruggade (pga dubbdäcken) svenska vårvägar har bättre friktion och mera buller än polerade kontinentala vägar. Stenarna i asfalten sticker upp eftersom mellanliggande asfalt är nedsliten. Där får däcken också bättre våtgrepp. Vägarna blir därefter polerade//slätare på sensommaren och hösten. I extremfall blir det blödande svarta asfaltspår särskilt av de tunga lastbilarna Då blir Texastesterna relevanta också för svenska vägar. De som vill åka tyst sommar och höst bör alltså hålla sig till större vägar och hålla sig i spår. Vi ruggare har vår årstidsrytm. På våren får vi en lättnad beträffande bullret när sommardäcken kommer på. Sedan successiv anpassning till alltmer polerade och tysta vägar, som vi kan njuta av fullt ut i ljuva september. Sedan vidtar det samhällsnyttiga ruggandet, först isen på vintervägarna och sedan av vårvägarna. Varför klaga så förbaskat på vägarna, för att inte tala om ruggarna?
Röd asfalt beror på stenarna i asfalten, den är alltså inte färgad på något vis utan färgen är naturlig och beror på gruset i asfalten. Detta grus är porfyr. Anledningen till att man har det på vissa ställen är det för att det är hårdare och ger längre hållbarhet än annan asfalt, det sägs även ge bättre grepp i vinterväglag men nackdelen kan vara att det blir något halare vid regn.
Flera av däcken är anpassade versioner att klara våtgrepp A enligt EU-märkningen från förra året - samtidigt med rullmotståndet B.
Varför i rättvisans namn har man inte använt Pirelli Cinturato P7 BLUE ? - kom redan förra sommaren - första däcket att klara A A ! i vissa dimensioner -annars B A .
jeem
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.