Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Opel Adam.
Se tidigare filmer:
Subaru Impreza – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 4008 – kandidat till Årets Bil 2013
Dacia Lodgy – kandidat till Årets Bil 2013
Honda CR-V – kandidat till Årets Bil 2013
Renault Clio – kandidat till Årets Bil 2013
Opel Mokka – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Optima – kandidat till Årets Bil 2013
Mazda6 – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V60 Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
BMW 3-serie – kandidat till Årets Bil 2013
Toyota GT86 – kandidat till Årets Bil 2013
Fiat 500L – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai i30 – Kandidat till Årets Bil 2013
Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013
Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam?
Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.
Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar den här bilen, jag tycker att den är snygg både utvändigt och invändigt och det är verkligen trevligt att man vågat ta ut svängen och sälja den i en mängd roliga färgkombinationer.
Men det här är ju främst en tätortsbil och då kommer ju frågan direkt, var sjutton är automatlådan?
Och för övrigt vore det ju en perfekt laddhybrid, men det kanske kommer.
Tycker den ser trevlig ut. En pendlarbil till tjejen , när hon åker till arbetet. Förmodar att baksätet går att fälla ner, då passar den även till att storhandla. Nåt jag inte förstår är varför det är baksäte i dessa "mini"bilar. Efterlyser en tvåsitsig variant, tror det skulle passa många hushåll bättre.
( Det blir Adam eller Pandan med fyrhjulsdrift, som det ser ut nu, när det blir dags att köpa en ny andrabil)
Måste tyvärr säga att detta är en bil jag inte skulle snegla på 2 gånger i en bilhall, kanske inte ens 1 gång. Men det är ju mest p.g.a. att den inte passar för mitt bilbehov, dessutom har jag aldrig trivts riktigt bra i småbilar.
Sture, du skall väl inte sitta i motorutrymmet?
Nä, men Colten var ovaligt rymlig och prydlig där för att vara en modern småbil.
Vad är det för fel att sitta i motorutrymmet? Det gjorde jag förr när jag mekade med min Saab tvåtaktare. Motorn var så liten att man kunde sätta sig sidan om den och meka med den. :-). Idag får man ju inte ens ner en hand i motorutrymmet :O
Tja, vill man sitta där, får man köpa någon annan bil.
Leif, det är bara så att idag vill inte bilfabrikanterna att man skall göra något själv och därför bygger de in motorerna så väl de kan. De vill ju till och med att man skall köra till verkstad för att byta glödlampor. Budskapet är glasklart. fingra inte på din bil utan lämna in den för service.
Det vet jag. Skulle göra en så enkel sak som att byta tändstiften på Suzukin. (när vi hade den)
Visst tog med mig en tändstiftnyckel och skulle byta. Gick ju inte alls behövdes specialverktyg, vilket jag inte hade.
Nä, det är bara att gilla läget.
Specialverktyg för tändstift? Ja du Leif, då har det gått långt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.