Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Bilarna presenteras en och en av Vi Bilägares Tommy Wahlström, en av tre svenska representanter i Årets Bil-juryn. Första filmen hittar du på Vibilagare.se måndagen den 5 november och därefter följer ett trettiotal filmer under de kommande veckorna.
Klicka på videofönstret ovan för att se en trailer.
Diskutera: Vad tycker du om årets startfält?
Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.
Här följer den preliminära kandidatlistan:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker Fiat 500 L förtjänar priset då det är en designrolig och väldigt praktisk familjebil med flera smarta lösningar, kombinerat med bränslesnåla motorer och den kommer efter nyår i en version med biogas. Jag tycker den är ett måste för Vi Bilägares kommande långtidstest! Det är en bil som vågar sticka ut och är rolig, jag tror den kan vinna mångas hjärtan.
Peugeot 208 är ett annat starkt kort - rymlig, snål, bekväm, och väldigt körglad. Tyvärr kan fransmännen splittras mellan den och nya Renault Clio. Clion är väl kanske mognare, inte lika ungdomlig och jag tycker nya Clion ser lite väl mycket ut som en Seat eller liknande iaf från sidan... Inte mitt val.
Ford B-Max är en konkurrent till Fiat 500 L och den har ju skjutdörrar, men då den samtidigt är mindre än 500 L med mindre bagageutrymme och inte lika funktionell eller rolig (tog fantasin slut när dörrarna var färdiga?) och dessutom med en tråkig yttre design så tror jag inte alls på den. För tråkig.
Nya Hyundai och Kia... tja, vad ska jag säga? Funktionella, modern design, präktiga. Men inget speciellt så. Lagom-bilar. Lagom brukar inte vinna Årets bil. Det bara är så.
Volvo V40 för dyr, för trång, för fel.
Skoda Rapid/Seat Toledo - funktionella vardagsbilar. Tillför inget extra så de går bort.
Det är ett bra startfält.
Jag tror inte att det saknas någon. Till och med Range Rover kom med.
Spekulationer om placeringar har vi lämnat tidigare.
Årets startfält innehåller inte något revolutionerande, men blir kanske än mer spännande just därför att det inte finns någon solklar vinnare.
Man jag är såld på V40 och tycker den borde ha en bra chans.
Den uppvisar en ny säkerhetsnivå som ingen annan har, och är så underbar att köra. Mycket snyggt formgiven också i mitt tycke.
Visst kostar den en del, men det gör konkurrenterna också.
Heja V40 !
Startfältet verkar jämt ingen som sticker ut , om inte Volvobilarna hade varit så dyr och nästan bara tvåsitsiga hade dom varit starka kandidater. Det där med tvåsitsiga delar dom med en del andra. Det senaste två åren har ju eljest talat om att vi vill ha något nytt revolutionrade
Mazda6 pressar vidare med lätt stål, Skyactivemotorerna och E-loop. Just taktiken bakom Skyactivemotorerna, och E-loop är Mazda ensamma om, och är så vitt jag vet den enda bilen som faktiskt tillför något nytt. De andra är bara nya versioner med samma teknik som innan. Innovationsnivån är inte så hög utöver design.
Skulle väl vara V60 Plugin då. Men det är ingen bedrift egentligen. Vilken tillverkare som helst kan göra en sån bil om man säljer den för över 600 000 kr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.