Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Nils Svärd, Anders Helgesson, Klas Skarin, Christian Ellmark, Simon Hamelius och Maria Dahlin.
Senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast spelas in direkt från vintertestet i Funäsdalen. Vi utsätter våra fem långtestbilar för flera tuffa utmaningar.
En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.
– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.
Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.
– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
Uppdatering 26/1: MG har svarat på kritiken om fyrhjulsdriften. Du kan läsa hela svaret här.
”Otroligt tyst”
Subaru Outback som också deltar i vintertestet får både beröm och kritik.
– Maken till komfort för under 400 000 kr har jag aldrig varit med om. Den är otroligt tyst. Men eftersom den går på etanol har den bekymmer när den startar i kyla. Det är inte de nybilsvibbar man vill ha, säger Nils Svärd.
Hyundai Ioniq 5 kan ibland vara lite väl bakvagnsglad och ha dåligt fäste.
– Man måste trycka in ett särskilt snöläge på vintern. För oss är det här en vanlig vinterdag men för ingenjörerna i Sydkorea är detta extrema förhållanden, säger Maria Dahlin.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 26 januari 2022 Kör min Miata ND på E85 året…
- 26 januari 2022 hx30 skrev: Känner ingen som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.