Chevrolet Cruze har blivit en solid, välbyggd och säker bil. Men varken priset eller lastutrymmet imponerar. Vi pekar ut plus och minus.
Läs hela testet av Chevrolet Cruze i Vi Bilägare 13/2012. Där ställs bilen mot Ford Focus och Hyundai i30. Tidningen kommer till prenumeranter den 19 september och utkommer i butik den 25 september.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
något som jag tycker är bra med cheva nu är att dom skikar med
något som heter Easy Driving
3 års fri service
3års väg assistans
3års nybils garanti
3 fria hjul siften
frilånebil vid servic
dyngnet runt support
rätt så fett tycker jag
Den bilen ska inte till Sverige bojkotta den helt enkelöt. Opel har mycket högre kvalitet, har 5 års garanti (förängd fabriksgaranti) Service hos aktoriserad Opelverkstad i så gott som samtliga Sveriges städer.
Dessutom måste vi ta avstånd från GM USA, som missgynnar Opel eftersom GM USA tjänar mer på varje Koreansk Chevrolet.
Vi måste vara rädda om Europeisk bilindustri, se bara hur det gick för Saab.
STEF033: Hur ser servceintervallerna ut? Hur många servicear hinner du med på 3år, normal körning?
Varför heter den Chevrolet?
Chevrolet har alltid varit en amerikatillverkad standardbil, oftast bra och välbyggda till sitt pris, naturligtvis en del stolpskott som alla andra, men man vet i stort sett vad man fick.
Nu tar man en koreatillverkad Daewoo och klistrar på ett nytt märke och kallar den Chevrolet.!
Varför?
Typiskt för korkade amerikaner.
Varför inte försöka bygga upp förtroendet för Daewoo, det har ju gått bra för Huyndai och Kia och i viss mån för Ssang-Young.
Törs inte GM stå för ursprunget till sina produkter?
Om ni hade tittat på videon innan ni kommenterar så hade ni förstått att denna modell inte längre är en daewoo utan grundar sig på Opel Astra platformen.
Kan hålla med om att trixandet med varumärket bara gör skada, nu igen när alla tror att det fortfarande är en medelmåttlig koreabil under skalet...
Den är tillverkad i Korea av Daewoo även om den är konstruerad av Opel.
Varför ska den då inte heta Daewoo?
Och varför skulle den vara medelmåttig?
Samarbete har aldrig varit GM s starka sida. Nu ställer man Europeiska Opel mot Koreanskt tillverkad Chevrolet. GM USA vill att Chevrolet ska öka sin försäljning i Europa avsevärt, samtidigt som man anklagar Opel för överproduktion.
GM USA behandlar alltså Opel lika illa som man behandlade Saab, glöm inte det.
GM USA har lurat Saab och Opel/Vauxhall till att utveckla teknik, Tacken till Saab var att lägga ner. Tacken till Opel är att lura Europeer att köpa en Chevrolet så att GM USA ska tjäna mer pengar.
Nej för tusan, håll er till Opel. Den här bilen ska inte till Sverige helt enkelt.
Jag anser att vi måste se upp här, och värna om det som finns kvar av Europeisk biltillverkning.
Lyckas Amerikanarna driva Opel till konkurs, följer snart övrig bilindustri med av bara farten, och där även Volvo.
För en sak är säker, nämligen den att flera länder ex. Kina står i startblocken och även där finns GM med.
Skulle alltså Opel vara den sista skyddsvallen mot asiaternas invasion? Nu hade du väl ändå lite otur när du tänkte, eller? Nog för att du uppenbarligen går loss på Opel, men detta är ju löjligt! Alla som inte ser det som du kan ju få välja den bil de föredrar, även om det står Chevrolet i fronten. Du är sur på GM på nåt mystiskt personligt sätt, verkar det som. Du är även mycket för att uppmana till bojkott, stödköp ett par Opelbilar själv istället!
Men jag förstår Gunnar mer än jag förstår GM.
En Chevrolet är amerikatillverkad, en Daewoo är koreatillverkad. skäms GM för det?
Naturligtvis skeppas konstruktionslösningar mellan koncernens alla fabrikat, det har det gjort sedan 1920-talet, men tidigare har alla märken fått stå för sina namn.
Och att försöka konkurrera ut vissa av sina egna märken på hemmamarknaderna med fel märke ser ganska olustigt ut.
Man kan se det så här: I Europa är Chevrolet GMs Skoda och Opel är GMs VW, Jfr även Dacia resp Renault . Inte alldeles fel tänkt, eftersom Volkswagen lyckats bra. 2 märken täcker in fler kunder än ett. I Australien är Holden GMs VW, dvs volymbil och Opel skall där vara försöka vara GMs Audi. I USA positionerar man Chevrolet som folkbil och Buick motsvarar Audi. I Kina används Buicknamn på Opelbilar. Jag håller med om att det är rörigt. Raka motsatsen till Ford, som gjort sig av med alla premiummärken. En Ford är en Ford är en Ford. Just Cruze verkar så bra att den säkert kan kannabalisea på Opel. VW tål att Skoda kannibaliserar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.