En BMW 3-serie kostar sin slant – men kan en snikutrustad 318d vara något att satsa på? Se filmen från Vi Bilägares test.
Klicka på videofönstret för att starta filmen.
Hela testet, där BMW 318d ställs mot Peugeot 508 och Skoda Octavia, hittar du i Vi Bilägare nummer 7/2013. Vilket är det bästa valet för 300 000 kronor?
Octavia med så mycket extragodis som möjligt? En basutrustad BMW 318d? Eller en diskret och lyxig Peugeot 508? Vårt test ger svaret.
Tidningen utkommer i butik den 14 maj, men prenumeranter får den en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 318d?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vettigt pris och bra garantier?
Det är ju bra för Bmw att de kan kränga en snikmodell för 300.000kr men kanske inte för så många fler!?
Som sagt så har man råd att inte behöva tänka på kostnaderna så är Bmw ett mycket vettigt val och dessutom så ser den bra ut på uppfarten.
320d säljs ofta med 70-80000!i rabatt så det kan vara bra att ha i åtanke.
När en BMW går sönder så är delarna dyra. En till aspekt att tänka på, det är att genom att den är bakhjulsdriven så har den sämre utrymmen än konkurrenterna då den har en kardantunnel som tar plats för baksätespassagerarna.
Dock tror jag att de bilar som finns i testet vänder sig till olika kundkategorier, de konkurrerar inte om samma köpare. Konkurrenterna är billigare om man väljer bort maxutrustningen och väljer mindre motorer. Men vill man ha stor motor och maxad utrustning, då kan man få mer för pengarna än BMW - men BMW köpare brukar inte vara priskänsliga, BMW tar betalt och det är inget problem för dess kundkrets.
Hur het är en snikutrustad BMW på andrahandsmarknaden? Gissar att den kan bli jobbig att bli av med!
Hahahahahahahahah Al kom ut ur nattmössan är du snäll ;) Har en BMW och man kan nästan tro att den är fransk.
De i min närhet som kört BMW de senaste åren kan inte vittna om någon helgjuten driftsäkerhet, elfel som kräver omstart a la windows 98, ESP-sensorer som fått bytas ut flera gånger, hackig motorgång, bromsskivor som fått bytas ut i parti och minut osv... Hade själv en gång en BMW, ingen annan bil i min ägo har haft så höga driftskostnader. De Renault jag haft har inte visat upp några liknande tendenser (men det får man ju inte vittna om, då är man ju mytoman eller har haft en helt otrolig tur...)
Men BMW kanske har höjt sin kvalitet, vad vet jag...? Lycka till då AL, inte för jag tror att du skulle klara av att erkänna om något skulle drabba din nya BMW. Om det inte skulle gå att bortförklara med lite statistiska krumelurer så klart.
Oerhört få privatpersoner köper BMW kan väl tilläggas också, en överväldigande majoritet är tjänstebilar, kolla på bilswedens statistik.
Om det bara var privatpersoner som köpte BMW, skulle det inte dröja länge innan det märket gick samma väg som SAAB.
Bmw har sina problem och efter de fria servicarna så kostar det en hel del att hålla de bilarna i skick.
Att köpa en begagnad Bmw i tredje hand är inte att rekommendera om inte ägare 2 kan visa papper på service och utbytta reservdelar för många slarvar med detta eftersom det är ganska dyrt även om själva bilen är billig i inköp som begagnad.
ÄR det någon annan som verkligen vill ha dina räkningar AL?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.