Vi Bilägare tar en titt på reklamfilmer från förr. I den här charmiga filmen från 1961 betonas att Saab 95 är sjusitsig.
Det här är den sjunde av tio klassiska reklamfilmer som Vi Bilägare valt ut och kommer att visa under sommaren. I högerspalten hittar du de tidigare filmerna.
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En sådan har jag ägt, minns denna bilen med ett leende på läpparna.
Det var en tvåtaktare jag hade. Väldigt rolig att köra och visst lät den sportigt även om den inte var det minsta sportig.
Och den var sju-sitsig. Var detta den första familjebussen som normal kombi?
Häftig. Riktigt Cool
Nä, Hackenbush, det fanns En Fiat Multipla som nog mer var familjebuss.
Farsan avverkade ett gäng Saabar, men aldrig en 95:a.
Men visst var den sportig om man till det räknar vägkänsla, direkt styrning och goda vägegenskaper.
Det var ju inte för inte som den hade såna rallyframgångar trots begränsad motoreffekt.
Jag bara Måste posta denna annonsen. Färgen är inget vidare. Men en sån här hade vi i början på 80 talet när jag var riktigt liten och vi bodde i finland ännu.
http://www.blocket.se/uppsala/Wartburg_353_Tourist_47958125.htm?ca=18&w=3
Roy. Jag var tvungen att söka på Fiat Multipla. Själv visste jag bara om den nyare modellen som var förskräckligt Ful. Men nu när jag söker efter bilder ser jag ju den gamla ursprungs modellen. Alltid kul när man får reda på äldre versioner av modellnamn som man bara förknippade med lite nyare bilar. saab 95 var Snyggare. Men Multiplan var riktigt Cool.
Multipla 600 var bara 3,5 meter lång och rymde ändå 6 personer. Saab 95 var rena jänkaren med sina 4,3 meter...
Nya Multiplan är precis under 4 meter (lite längre med den nya tråkiga nosen).
Saab 95 har jag kört mycket, farsgubben hade först en -64, sedan en -69.
Peugeot o Citroen hade 7-sitsiga också men de var ju större. OT: Kolla in mobiltelefonen förresten, det var väl ingen som kunde förutspå den utvecklingen!
Jag tänkte också på mobilen och det märkliga är att just en sån är värd en del idag även om den är begränsat användbar även som mobil.
Men det är ju en kul film :-)
Vi hade såna här 95or som tjänstefordon ett tag och jag minns att man kände sig som man hade sidorutan i huvudet för att kupén var så smal.
Ändå skulle det gå att sitta tre i baksätet!
Tyvärr var det inte tvåtaktare utan V4an.
Fantastisk bil för sin tid och en kul reklamfilm. Volvo Duett var nog bättre som lastvagn.
Farsan hade några 95'or, även en tvåtaktare (dock en "långnos"), så man har ju åkt en del i sådana - även därbak i extrasätet. Praktisk bil! De gick att lasta tungt i dem. En kortnos-95'a (t.o.m. årsmod 1964) som den på reklamfilmen är idag en mycket eftertraktad samlarbil, då det inte finns så många kvar.
Kuriosa: Saab 95 hade fyrväxlad växellåda från början (1959) och Erik Carlsson tävlade faktiskt i en 95'a i Monte Carlo-rallyt 1961, då det var den enda modell som var klassad med fyrväxlad växellåda. Han kom fyra det året.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.