Nästa artikel
BMW och Ford har rättat misstagen
ROST:

BMW och Ford har rättat misstagen

Publicerad 18 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW och Ford lät utföra tätningen av fogar i dörrar, luckor och motorhuv innan karosserna grundlackades och det får man sota för i dag, allra helst för årsmodellerna 2002-2003. Misstaget rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004-2005 var de här problemen undanröjda, båda för BMW 5-serien och Ford Mondeo.
Detta och mycket annat går det att ta del av i Sverea KIMAB:s senaste rapport om rostskador på bilar som rullat på saltade nordiska vägar i tre-sex år. Bakom undersökningen står det som tidigare hette Korrosionsinstitutet och Institutet för Metallforskning.

1 074 krockskadade bilar har samlats in för att få ett brett underlag. Genom att såga ut förutbestämda karossdelar går det att analysera på vilket sätt och i vilken omfattning rosten angripit olika bilmodeller.

Design, materialval, ED-lack (grundlack) med god vidhäftning, limfogar och tätning samt förekomsten av rostskyddsmedel är avgörande för hur de olika modellerna klarar sig. Här noteras stora skillnader mellan fabrikaten.

- Trots allt har rostskyddet på bilar blivit något bättre jämfört med den förra undersökningen för fyra år sedan, säger projektledare Bo Rendahl. De största framstegen har gjorts för att skydda bakskärmarna som i allt större utsträckning nu har limmade plåtomvikningar.

Kända problembilar

Vissa märken och modeller utmärker sig till det sämre, vilket vi tidigare också varnat för i Vi Bilägares tester där vi också gör en helhetsbedömning av rostskyddet under bilen. Mazda6 och Ford Focus är kända problembilar från de här årsmodellgrupperna. På Vi Bilägares långtest-Mazda hade rosten fullkomligt angripit de bakre hjulhuskanterna efter bara tre år.

I rapporten konstateras det att spaltytorna i bakskärmen och tröskellådan inte är helt täckta med ED-lack och att rostskyddsmedel saknas. Limmet i plåtomvikningarna är inte tillräckligt för att ge bra skydd.
Mazda har vidtagit åtgärder och för årsmodellgruppen 2004-05 ser det bättre ut, men ytrost observeras ändå i tröskellådor och dörrar.

Förbättringar noterar framför allt BMW 5-serien och Ford Mondeo. Metoden med att lägga tätningen före ED-doppet var helt misslyckat. Tätningen blev spröd och sprack och fukt letade sig in med stora rostangrepp som följd i bakluckor och dörrar. Detta rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004-05 rankas till och med BMW 5-serien som bästa bil av undersökta modeller.

Andra bilmodeller med särskilt undermåligt rostskydd är Chevro-let Trans Sport (katastrofalt angripna tröskellådor) och Hyundai Santa Fe (dörrar, huv, baklucka).

Stora framsteg
Mercedes hör till de märken som gjort stora framsteg jämfört med förra undersökningen då bland annat E-klass 2000-01 ingick i materialet. Men även i årsmodellgruppen 2002-03 noteras ytliga rostangrepp på dörrar och i bakskärmar och i tröskellådor. Från 2004 ser det trots allt mycket bättre ut.

- För att reducera riskerna borde bilar som saknar rostskyddsmedel  få en så tidig behandling som möjligt, helst redan i importhamn, säger Bo Rendahl. Bilar som har bra rostskydd och god behandling behöver troligtvis inte åtgärdas under de första sex åren. *

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-05-19 17:14
MrB (ej verifierad)

Vad tyst Vi bilägares rostskyddsexpert är nu. Kanske för han haft sååå fel om många bilmärken.
//MrB

#9 • Uppdaterat: 2009-05-20 18:57
Pär G (ej verifierad)

Tycker rostskyddsexperten är rätt ok. Det är en bedömning och nya metoder kan ge annorlunda resultat. Många lösningar är dock typiska "bra eller kass" lösningar, det är detta han baserar sina betyg på, någon som vill föreslå något annat sätt? Kanske gå på garantierna, mercedes bäst 30 år...?

#a • Uppdaterat: 2009-05-21 00:29
göinge (ej verifierad)

Alltid när någon har köpt ny bil har alla hört om vilka problem det är med just den modellen, men ofta handlar det om förra eller förrförra generationen, en modell som fanns före den aktuella eller till och med en modell som inte alls är besläktad med den aktuella. Som att Ford Focus har rostproblem, men att det gällde generation I och inte generation II vill ingen kännas vid. Av ren avvundssjuka för att någon har "blivit med ny bil" vill man på alla sätt häckla denne med en massa påståenden om hur dålig bilen är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.