Nästa artikel
Ömtåligt filtskydd på Ford C-Max
Långtest

Ömtåligt filtskydd på Ford C-Max

Publicerad 26 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
En trasig hasplåt som inte ens är i plåt eller plast utan i någon sorts filtmaterial, är vad som möter oss när vi hissar upp vår Ford C-Max för årlig rostskyddsinspektion.

Det här handlar ju förstås egentligen om ett skydd, men det har släppt från sina fästen och rivits sönder, förmodligen orsakat av att bilen vid något tillälle haft för lite markfrigång. Det här är ett känsligt skydd som regelbundet måste ses över. När vägsmuts och salt tränger in i gliporna blir det rostpåverkan på sikt på delar av framvagnens underrede.

C-Max har överlag klarat sig bra även om vi noterar att vissa angrepp skett i fram- och bakvagn. De känsligaste ställena – tröskellådor, dörrar och skärmkanter – visar ännu inga tecken på svaghet. Behandling finns, också i balkarna.

C-Max har redan reklamerats en gång efter upptäckt limsläpp och rostbildning i bakluckans skarv efter bara ett års brukande. Ford tog på sig det, och förklarade att Vi Bilägares testbil var en av de första som levererades och att en "viss inkörningstid" med en ny produkt alltid krävs innan allt fungerar som det ska med maskiner, robotor och personal.

Forden ska ha försetts med en ny baklucka, men Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström undrar varför inte någon yttre tätning av skarvarna skett.

– Limmet mellan plåtarna skyddar förstås, men en gardering med yttre tätning är ännu bättre, säger han. Vi får se om ett par år igen hur det ser ut.

Thomas Widström är också spänd på att se hur en viss knottrighet i motorhuvens skarv utvecklar sig, misstänkt likt det limsläpp som bakluckans skarv utsattes för.

– Det behöver inte vara något allvarligt, men efter ytterligare en vinter med saltindränkta vägar borde vi få svar.

Thomas Widström menar att sådana här missar oftast beror på att limmet inte håller tillräcklig kvalitet och att vidhäftningen mot grundlacken inte fungerar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max 1,6 D, 2011

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford C-Max 1,6 D:

Modell: 1,6 D

Årsmodell: 2011

Inköpspris: 255 100 kr

Aktuell körsträcka: 6 583 mil

Förbrukning (dek.): 4,7 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 6,7 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Volkswagen Up, 2012

Dacia Duster, 2011

Ford C-Max, 2011

Saab 9-5, 2011

Volvo V60, 2011

Opel Astra, 2010

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2012-11-26 15:24
saabnisse

Innerskärmar eller sprutskydd av plast eller aluminium har vissa fördelar.
Filt dämpar ljud avsevärt bättre men binder fukten ganska länge.
Det går att genom vissa kemikalietilsatser få en vattenavstötande yta, men samtidigt ökar både ljud och kostnader.
Man kan jämföra med en konstruktion på 1960-talet som inte var så ovanlig där man hade innerskärmar som var tätade med skumplast mot ytterskärmen. Skumplasten blev som en tvättsvamp, ständigt blöt, det rostade ofta genom skärmen på ett par år!

#7 • Uppdaterat: 2012-11-28 15:15
Hackenbush

Tror du har rätt där saabnisse, den stora anledningen till att man har filtskydd i hjulhusen är nog för att det är bullerdämpande och troligtvis billigt att ta fram med.
Om sen dessa blir fuktiga och bidrar till snabbare rost på bilen får kunden ta tag i.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-29 12:06
S-E S

saabnisse, har du också erfarenheter av Opel och Alfa? Skumplasten funkade bra om den dränktes i rå linolja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.