Nästa artikel
Provkörning: Skoda Citigo (2012)
Provkörning

Provkörning: Skoda Citigo (2012)

Publicerad 13 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Skoda Citigo är inte snabb, elegant eller statusfylld. Men den uppfyller bilistens basbehov av transport från en plats till en annan.

Att minibilsklassen stadigt ökat i Europa lämnade förstås inte Volkswagenkoncernen någon ro. Därför bestämde man sig för att tillverka en egen minibils-trio. Först ut blev Volkswagen Up, men Seat Mii och Skoda Citygo är också snart klara för försäljning.

Det är egentligen inte mycket som skiljer mellan de tre bilarna. Exteriört märks andra strålkastare, annan grill och motorhuv. Tredörrars eller femdörrars halvkombikaross erbjuds. Den svenska importören gissar att femdörrarsutförande kommer att stå för merparten av försäljningen.

Citigo finns i två olika motorutföranden, trecylindriga bensinare på 60 hk eller 75 hk. Egentligen är det samma motor med två olika effektuttag. För 60 hk-motorn finns även extra snåla Green-Techutförandet som innebär stopp/start-funktion, lågfriktionsdäck och sänkt markfrigång.

Samtliga versioner av Citigo är miljöbilsklassade. Längre fram kommer också Citigo i gasutförande och möjligen även som elbil.

Skodas småbilar brukar vara riktiga bullerburkar på svenska vägar. Men på släta motorvägar i Portugal märks inte så mycket av det. I stadstrafik är accelerationen godkänd, men någon prestandabil är lilla Citigo avgjort inte.

Fartresurserna är minst sagt blygsamma. I uppförsbackar sackar bilen betänkligt och kräver flitig växling för att hålla farten uppe.

I Lissabons trånga gatunät och gränder känns Citigo där-emot smidig och rapp. Även på slingrande bergsvägar upplevs bilen som följsam i svängarna. Inte ens ute på motorvägen gör Skodas minsting bort sig. Den går stadigt, men man får inte ha bråttom.

Det finns naturligtvis komfortablare långfärdsvagnar. Men Skoda Citigo är ju mest tänkt för stadstrafik, därav namnet. Kör du sällan utanför egna riktnummerområdet och inte behöver lasta särskilt mycket kan Citigo fungera alldeles utmärkt. Fyra vuxna ryms i bilen, med lite god vilja får även handbagaget plats.

Skoda Citigo är en ny och modern bilkonstruktion. Därför är det irriterande att hitta småmissar. Exempelvis kan inte ryggstödets lutning justeras steglöst och ratten är inte heller ställbar i längsled.

Citigo har tillsammans med syskonbilen VW Up fått högsta betyg, fem stjärnor, i krocktest. Ett automatiskt nödbromssystem för kökörning, City Safe Drive, blir standard på den svenska marknaden.

Prislappen på Skodas minsting är inte bestämd ännu. Men syskonbilen Volkswagen Up kostar från 106 900 kr och Citygo lär nog kunna bli några tusenlappar billigare än så.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Citigo?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Citigo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Skoda Citigo:

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.

MODELL: Fyrsitsig minibil.

SÄLJSTART: Augusti.

MÅTT, CM: L 356/B 164/H 148.

TJÄNSTEVIKT, KG: 981.

MOTOR: Trecyl. bensinmotor på 999 cm3, max effekt 60 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vrid 95 Nm vid 3 000–4 300 v/min (75 hk vid 6 200). Kraftöverförning: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på 14,4 s, toppfart 160 km/tim (75 hk 0–100 på 13,2 s, toppfart 171 km/tim).

FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km (75 hk 4,7 l, Green-tech 4,1 l).

CO2-UTSLÄPP: 105 g/km (75 hk 108 g/km, Green-tech 96 g/km).

KONKURRENTER: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Nissan Micra, VW Up, Seat Mii.

VAD NYTT? Ny minibil från Skoda.

FÖR VEM? Främst för tätortsbilister.

PLUS: Säkerhetsnivå, lättkörd, rymlig för storleken.

MINUS: Svag acceleration, endast fyrsitsig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-03-14 14:45
mcregor (ej verifierad)

raphael - du har lovprisat nya Pandan tidigare och sagt ungefär samma sak som nu. Men - har du personligen kört nån av dessa ? Om inte så känns det lite märkligt att du kan uttala dig så tvärsäkert....
Kan mycket väl tänka mig att Pandan är rymligare men den är säkert också större utanpå. Men därmed behöver den inte ha högre komfort och säkerhetsmässigt är det tveksamt om den matchar Up... Kollar man Euro NCAP så verkar ju Up klart bättre i alla fall. Men smaken är som vanligt delad - och tur är väl det.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:02
Irvor

Jag tycker att Panda har mer eget uttryck. Dessa trillingar med UP i spetsen är så alldagliga och billiga i utseendet. Därmed inte sagt att de inte är bra, det visar sig tids nog. Men nog är Pandan roligare.....

#a • Uppdaterat: 2012-03-16 22:13
crister__1 (ej verifierad)

Pandan må ha mer utstrålning osv. Dessutom är Panda så miljövänlig att WWF har en klubb som heter Pandaklubben. Dessvärre är den endast till för barn. Men det passar väl 99% av alla som brukar kommentera på Vi bilägare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.