Nästa artikel
Däcktest 2009: Dubbdäck
Däcktest

Däcktest 2009: Dubbdäck

Publicerad 29 september 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
Det är en avgrund mellan det bästa och sämsta dubbdäcket i vårt test. Lågpris kan bli dyrt. Märkesdäcken är däremot mycket nära varandra när det gäller greppförmåga på snö och is. Men vinterdäck måste vara bra också på torr och våt väg.

Vi har åtta dubbdäck i årets test. Fjolårets mästare Hakkapeliitta 5 har ersatts av nr 7 i ordningen. Den nya versionen har inbyggd dämpning framför själva dubbkroppen som gör att islaget i vägen mildras. Kratsning minskas genom mindre rörelse och ska minska bildningen av partiklar.

Nokian har också en helt ny dubb som är sexkantig med två längre sidor, vända i rullriktningen för att optimera broms- och startgrepp.

Mot Nokia ställer vi några av de mest välkända och bästa konkurrenterna, men också en riktig outsider - Kingstar från Kina. Det däcket visar sig dessvärre inte riktigt uppfylla de krav man bör ställa på ett bra vinterdäck.

De tillverkare som utvecklar eller i alla fall testar däck i Norden har med åren har åstadkommit en rejäl förbättring av däckens prestanda inte bara på is utan också i väta.

Därför är det svårt att konkurrera med de bästa tillverkarna av nordiska vinterdäck. De har en gedigen erfarenhet.

Det svåra är att lyckas med en bra kompromiss där greppet på de besvärliga väglagen vintertid inte medför att däcket blir för dåligt när man kör på torr eller våt väg. Det var ett stort problem för gott och väl 15 år sedan när Vi Bilägare testade grepp på torr och våt väg. Här finns fortfarande skillnader.

Risk för minskad säkerhet
Alla dubbdäck har en gemensam svaghet och det är den höga bullernivån, särskilt på ojämn asfalt.Men det finns en annan oönskad egenskap. Dubb sliter väg och skapar små partiklar som bedöms som farliga. SMHI presenterade i fjol forskningsresultat som inte helt oväntat visade att antalet partiklar reduceras om färre kör med dubbdäck.

Studien omfattade beräkningar för ett 20-tal städer. Tre låg över miljökvalitetsnormen, 13 städer klarar inte miljömålet 2010. Men inte ens om dubbdäck förbjöds helt, skulle fem av dessa städer komma under detta mål.

I somras vände sig regeringen till EU-kommissionen för att få tillstånd för lokala dubbdäcksförbud. Diskussionen har främst pågått i Stockholm där mätningar på Hornsgatan visar för höga halter av så kallade PM10-partiklar. Miljöförvaltningen i Stockholm har som önskemål att kunna förbjuda dubb på vissa gator eller zoner.

Att välja vinterdäck framöver kommer därför inte bara att handla om vilket däck som är bäst, utan också vilka som vi anser oss ha råd med eller ens får använda. Och Vägverket
lär nå ett av sina mål, lägre kostnader för vägslitaget.

Men säkerheten riskerar att komma på undantag. Många väljer dubb eftersom de kör på andra och halare vägar än Hornsgatan i Stockholm. Dessutom river dubben is och förbättrar greppet för friktionsdäcken. Om bilisterna slutar använda dubbdäck, vilket tycks vara målet, kommer friktionsdäcken att polera vägbanan och göra den halare.

Ökad saltning?
Blir lösningen halkbekämpning med mer salt så är det väl frågan om inte miljöivrarna gjort oss en björntjänst. Saltningen på Sveriges vägnät är också ett miljöproblem. Hur många miljoner kostar inte rostskadorna på bilar och broar orsakade av vägsalt? Än värre är förstöringen av grundvatten beläget nära stora vägar.

Problemen är väl kända inom Vägverket och man minskade också saltningen från enorma 420 000 ton till 220 000 på 90-talet. Men för fem år sedan nämner Sveriges Geologiska Undersökningar SGU i en rapport, att "det är viktigt att minska saltanvändningen till ett minimum". Och då låg beräkningen på 320 000 ton per år inklusive kommunvägar.

Så vad ska Vägverket ersätta dubbdäcken med?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-10-01 00:44
Per_K (ej verifierad)

Dubbdäck är det enda som klarar svenskt klimat, med pendlingar runt noll-strecket. Det är barmarkshalkan, då blöta vägbanor fryser till is, som är farligast. Moderna dubbdäck har blivit betydligt bättre även när det gäller vägslitage. Problemet med partiklar är överdrivet. Det är de små partiklarna från dieselavgaser som är hälsofarliga. Partiklar på grund av däck är större, och därför inte lika farliga. Förresten ger även körning med dubbfria däck en ökad partikelhalt eftersom sand och stenkross mals ned och slungas upp i luften även av dem.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-01 12:28
leifer (ej verifierad)

Mugge, det har diskuterats att göra lag med vinterdäck även på lastbilar. Idag kör dom med sommardäck på vintern. Ska vi salta för det?
Saltet är även en stor orsak till slitaget. Saltet för vägbanan blöt, med dubbar blir det då en slags "våtslip".
Varför gör man aldrig som svenska folket vill?
Det är att förbjuda saltet och kräva vinterdäck (friktionsdäck ej dubb) på tung trafik.

#a • Uppdaterat: 2009-10-01 16:19
leifer (ej verifierad)

En viss procent bilar med dubb är bra för det ruggar upp is så att det blir mindre halt för alla.
Bästa är väl att införa en skatt på säg 1000 kr för fyra nya dubbdäck. Fler kommer då dessutom upptäcka att dagens friktionsdäck är bra och man slipper så köra in däcken försiktigt i typ 80 mil, och man slipper dubb som lossnar eller sitter löst (vilket då är en falsk trygghet).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.