
Bilbranschen har de senaste åren fått tuff konkurrens från olika teknikbolag som också börjat utveckla och bygga bilar.
Ett exempel är kinesiska Xiaomi (uttalas ”tjao-mi”) som tidigare kanske var mest känt för sina mobiltelefoner, men som nu börjat sälja elbilen SU7.
Den har redan provkörts av chefen för Ford som berömt den för sin tekniknivå – något han fått hård kritik för.
Nästa steg för Xiaomi är lanseringen av den eldrivna suven YU7, som var inplanerad till juni eller juli, och bilen skulle visas nu i veckan på bilsalongen i Shanghai.

Men nu uppger anonyma källor för Bloomberg att lanseringen skjuts upp och att även företagets investerarkonferens senareläggs. Anledningen ska enligt uppgifterna vara en dödsolycka som utreds av polis.
I olyckan omkom tre personer som färdades i en Xiaomi SU7 när den krockade in i ett betongräcke och började brinna på en motorväg. Bilen hade sitt ”autopilotsystem” aktiverat.
– Problemet med hur många autonoma finesser har sålts in är att de får folk att tro att de kan vara mindre uppmärksamma. Du måste fortfarande övervaka bilen, säger Bill Russo på konsultbolaget Automobility till Bloomberg.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.