Nästa artikel
Premiär för Mercedes CLA: Här är nya elbilen
Nyheter

Premiär för Mercedes CLA: Här är nya elbilen

Publicerad Igår 20:10 (uppdaterad Igår 21:38)
Mercedes lanserar en ny elbil i samma klass som Tesla Model 3, och med ungefär lika låg förbrukning. Den klarar upp till 79 mil på en laddning.

Mercedes har lanserat en ny generation av CLA-modellen. Den ska vara rymligare, bekvämare och snålare än dagens modell.

Försäljningen av bilar med sedankaross är relativt låg, men Mercedes hoppas att modellens tekniknyheter ska locka köpare.

Det mest intressanta med nya Mercedes CLA är att den kommer både med förbränningsmotor och som elbil. Hittills har Mercedes separerat elbilarna med egen design och kallat dem ”EQ”, men nu tas elbilarna in i de vanliga modellklasserna – som hos BMW.

Däremot får elbilarna det onödigt tillkrånglade efternamnet ”med EQ-teknologi”.

Infotainmentsystemet bygger på en ny generation av Mercedes eget operativsystem MBUX som kan uppdateras med ny mjukvara över nätet. Det har AI-tjänster från både Microsoft och Google inbyggt. Den enorma skärmen kallas ”Superscreen” och är tillval.
Fronten har totalt 142 belysta Mercedesstjärnor.
Även fram- och baklamporna har stjärnmönster.

800-voltsteknik

Först ut bland de eldrivna versionerna är Mercedes CLA 250+ med EQ-teknologi som har 272 hästkrafter, samt den starkare och fyrhjulsdrivna Mercedes CLA 350 4Matic med EQ-teknologi som har 354 hk.

Mercedes gör en stor sak av den låga förbrukningen – 12,2 kWh/100 km som bäst. Det ger en räckvidd på upp till 79 mil på en laddning enligt WLTP-körcykern.

Förbrukningen är marginellt lägre än i Tesla Model 3, trots att den amerikanska konkurrenten började byggas för åtta år sedan. Mercedes CLA väger omkring 230 kilo mer än motsvarande Model 3, bland annat eftersom CLA har ett större batteri som ger mellan fem och tio mil längre räckvidd.

Bilen har 800-voltsteknik för snabbare laddning och på tio minuter kan Mercedes CLA 250+ laddas med 32,5 mils räckvidd. Laddeffekten är upp till 320 kW vilket är högre än hos konkurrenterna.

”En ny typ av värmepump som kan använda spillvärme från både drivlinan, batteriet och luften”

Till skillnad från de flesta andra elbilar har Mercedes CLA också en tvåstegad växellåda som ska sänka förbrukningen. Dessutom finns en ny typ av värmepump som kan använda spillvärme från både drivlinan, batteriet och luften kring bilen.

Senare kommer även en version med mindre batteri, lägre pris och en räckvidd på omkring 50 mil.

Mercedes egen röstassistent ska vara bättre än tidigare, och bilens navigationssystem hämtar uppdaterade kartor från Google Maps. Ratten har svepkänsliga ”touchknappar”. Panoramatak är standard i alla versioner.
Bilen har ett främre bagageutrymme på 101 liter, men det bakre bagageutrymmet sväljer 55 liter mindre än i föregångaren.

Även som hybrid

Mercedes CLA kommer också som hybridbil med 48-voltsteknik, där elmotorn integrerats i växellådan. Tre versioner kommer finnas att välja på mot slutet av året med antingen två- eller fyrhjulsdrift.

Hybridversionerna kan köras på el i upp till 100 km/tim. De har en åttastegad dubbelkopplingslåda och en 1,5-liters bensinmotor som använder den så kallade Millercykeln för effektivare förbränning.

Batteripaketet är dock på bara 1,3 kWh, så några längre körsträckor på el lär det inte bli.

Det finns inga uppgifter om att Mercedes CLA ska lanseras som laddhybrid eller som ”Shooting Brake” (en sorts kombi).


Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod att Mercedes väger 680 kilo mer än Tesla. I själva verket väger den omkring 230 kilo mer.

Mercedes CLA som elbil
CLA 250+CLA 350 4Matic
Förbrukning, kWh/100 km12,2–14,112,5–14,7
Räckvidd, mil69,4–79,267,2–77,1
Effekt, hk272354
Vridmoment, Nm335515
0–100 km/tim, sek6,74,9
Snabbladdning, kW320320
Batteri, kWh8585
Längd, m4,724,72
Bredd, m1,861,86
Höjd, m1,471,47
Bagageutrymme bak, l405405
Bagageutrymme fram, l101101

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • Idag 12:55 Axa skrev: Enligt…
  • Idag 10:38 Enligt information på nätet…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.