Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlue i bussar?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlue i bussar?

Publicerad 18 september 2020
"Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste i min lokaltidning om en politiker som menade att så många som möjligt borde åka buss eftersom kollektivtrafiken ställt om och kör fossilfritt. Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?
Bengan

Svar:
Visst ställer den senaste avgasnormen EU 6d-temp och kommande EU6d betydligt hårdare krav. Dieselbilar klarar för närvarande inte kraven utan SCR-katalysator och Ad Blue. Den tekniken har framgångsrikt sänkt tung trafiks utsläpp av kväveoxider. Men även om också personbilar blir renare så påverkar ju mängden fordon utsläppen, särskilt i en storstad där många människor exponeras. Noteras bör att SL kör på fossilfria bränslen sedan två år.  Tyvärr påverkar ju pandemin för närvarande resandet. Så här svarar SL på frågan om bussar och Ad Blue: ”Det generella svaret är att alla fordon med SCR-rening tillsätter lite AdBlue i reningssteget. I bussflottan som utför SL:s trafik gäller det samtliga dieselmotorer i utsläppsklass Euro VI, men även äldre motorer från och med Euro III där partikelfilter och SCR-rening eftermonterats fås att uppnå Euro V. Det betyder emellertid inte att alla Euro V-motorer använder sig av SCR-rening utan det kan variera mellan tillverkare.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-09-19 07:17
EnannanRobban

John, nä det lokala utsläppen är relativt lika med Bio som med fossil diesel.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-19 08:08
Thommys

Klart att bussarna (och lastbilarna) har Ad-Blue. Skulle det ta slut under färd kan bussen bara köra i max 30 km/h.

Undra om någon tänkt på detta, att bussarna är lika beroende av Ad-Blue som diesel för att kunna användas. Har vi säkrat tillgången av Ad-Blue under kristider?

#a • Uppdaterat: 2020-09-19 08:14
PREVIA

Tunneln i Stockholm var inte för låg utan bussförarna som kör in i tunnlar och fastnar med sina bussar chansar helt enkelt för att tjäna tid och sluta tidigare än om dem tog den väg till bussgaraget som anvisad vilket kostar oss skattebetalare ett antal miljoner kr var gång förutom stora förseningar för övriga tusental bilister.
Som bekant är så betalas huvuddelen av kollektivtrafikens kostnader via skattemedel och inte med biljettinkomster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.