Nästa artikel
Hyundais storsatsning: Tre nya elbilar – på ett år
Nyheter

Hyundais storsatsning: Tre nya elbilar – på ett år

Publicerad 12 juni 2020
Hyundai Prophecy Concept
Flera intressanta modeller är på ingång – bland annat en elbil med retroinspirerad design och en Model 3-utmanare med lågt luftmotstånd.

Hyundai har gjort en spektakulär resa som bilmärke i Europa. De senaste åren har märket även lanserat flera eldrivna modeller och snart kommer ett antal nytillskott i elbilsprogrammet.

Enligt uppgifter till Autocar planerar Hyundai tre nya elbilsmodeller under det kommande året. Totalt ska Hyundai erbjuda elva olika elbilar 2025.

Boxig retrodesign

Först ut blir en elbil med boxig retrodesign i ungefär samma stil som konceptbilen Hyundai 45. Den ska kombinera ett annorlunda designspråk med praktiska utrymmen och hamnar ovanför Kona Electric i modellprogrammet.

Det låter ungefär som en motsvarighet till Kia e-Soul och Hyundais version verkar få samma boxiga designlinjer. Det handlar dock om olika modeller så det blir definitivt ingen Hyundaikopia av e-Soul.

Svepande coupésedan

Nästa nyhet är kanske den mest intressanta. För några månader sedan visade Hyundai upp konceptbilen Prophecy och nu står det klart att den ska sättas i produktion med eldrift.

Den kommer hamna i ungefär samma storleksklass som Tesla Model 3 och får slank taklinje och mer fokus på design än utrymmen. Linjerna sägs vara inspirerade av 1930-talets ”streamlinerbilar” som gjorde stora framsteg för att sänka luftmotståndet – något som är viktigt i elbilar eftersom det ger längre räckvidd.

Precis som konceptbilen 45 här ovan bygger Hyundai Prophecy på en ny elbilsplattform. Konceptbilen hade dock joystick istället för ratt och riktigt så långt gissar vi inte att Hyundai kommer gå när bilen sätts i produktion.

Den tredje modellen är en helt annorlunda elbil som även den baseras på den nya plattformen E-GMP, och tanken med den här bilen är att visa hur flexibel plattformen är. Exakt hur den kommer se ut finns dock inga uppgifter om ännu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-06-12 21:32
Carl Trefalt

Är elbilarna värda sitt inköpspris?

#9 • Uppdaterat: 2020-06-12 21:50
Bandvagn

Carl Trefalt: Korta svaret ja, långa svaret kan man läsa om och räkna själv på t.ex. https://teslakalkylen.com/dashboard där man kan jämföra massa olika el- och fossilbilar.

#a • Uppdaterat: 2020-06-14 09:37
Pi

Man skall nog ta exemplen i Teslakalkylen som en liten partsinlaga och de är uppenbarligen mest inriktade på olika former av företagsfinansierade bilar. Och de exempel jag sett för privatköpta bilar där utgår samtliga ifrån en årlig körsträcka på 2500 mil vilket för de allra flesta är betydligt längre än verkligheten. Sanningen är nog att med många årliga mil så blir säkert elbilen att bra val för många och inte minst för s k tjänstebilister men med säg en privatköpt bil och med 1500 mil/år och att man behåller bilen under 3--4 år så kan det nog bli svårare att räkna hem många elbilar. Allt beror på vad man jämför med när det gäller den fossilbränsledrivna bilen men alla behöver inte mängder av hästkrafter och blixtrande acceleration så man måste inte jämföra t ex en Tesla Model 3 med dyra och effektstinna bilar i samma storleksklass utan man kan som köpare lika gärna jämföra den mot t ex en Skoda Octavia för att ta ett exempel som ofta nämns i dessa spalter. Men vad man jämför mot är det var och ens egna preferenser som avgör. Att jag tog Model 3 beror på att det är en av få elbilar hittills som går att få med dragkrok vilket många trots allt har som krav även om inte alla har det behovet. Skulle f ö tro att Model Y bilr den givna jämförelsebilen i Teslas sortiment när den dyker upp på marknaden. Men det är inte enkelt så här i början av elbils-revolutionen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.