Nästa artikel
BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter
Nyheter

BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter

Publicerad 15 april 2020
Ett nytt test av infotainmentsystem avslöjar några tydliga vinnare. Volvo är inte en av dem.

Det är inte så länge sedan en undersökning visade att infotainmentsystemen i många moderna bilar gör förarna mindre uppmärksamma och kan vara trafikfarliga.

Undersökningen hade tittat närmare framför allt på Android Auto och Apple Carplay, som är två sätt att visa mobilens appar i bilens mediaskärm. Båda systemen fick svidande kritik för att vara krångliga att använda medan bilen körs.

Nu har brittiska What Car testat infotainmentsystemen i 20 olika bilmodeller och rankat vilka som är bäst och sämst när det gäller säkerhet och användarvänlighet. 

Försökspersonerna i testet fick utföra sex uppgifter som är vanligt förekommande för bilförare – till exempel justera temperaturen på klimatanläggningen, zooma ut navigationskartan och byta radiostation.

Testet visar tydligt att system som har någon form av fysiska knappar tar betydligt mindre av förarens uppmärksamhet än system som bara har pekskärm. Att ändra temperatur i kupén tog till exempel dubbelt så lång tid i vissa bilar med enbart pekskärm jämfört med andra modeller med fysiska vred.

Flera biltillverkare erbjuder olika sätt att interagera med systemet, exempelvis pekskärm, fysiskt vred, handrörelser eller röststyrning. Det tyckte testpersonerna var bra eftersom olika förare då själva kan välja vilket sätt som passar dem bäst.

Bilar som har röststyrning måste ha ett system som fungerar bra, som föraren litar på och som förstår naturligt tal. Annars blir effekten den motsatta: att systemet tar för mycket uppmärksamhet från körningen.

BMW, Mercedes och Porsche lägger beslag på topplaceringarna i testet. Volvo S60 med infotainmentsystemet Sensus kommer först på tolfte plats med 20 av 30 möjliga poäng, efter bland andra Volkswagen, Skoda och Jaguar.

I England stod distraherade bilförare för 15 procent av alla trafikolyckor 2018, och distraherade förare står för en fjärdedel av dödsolyckorna.

Så här gick det för de olika mediasystemen i testet. Högsta poäng är 30.

Bilmodell/system Poäng
1. BMW 3-serie med Live Cockpit Professional 28
2. Mercedes CLA med 10,25-tums pekskärm 27
3. Porsche Panamera E-Hybrid med Connect Plus och Porsche Communication Management 27
4. Audi Q3 Sportback med Virtual Cockpit Plus 26
5. Mazda 3 med 8,8-tumsskärm och Mazda Connect 25
6. Volkswagen Passat GTE med 8-tums Composition Media 24
7. Ford Fiesta med Sync 3 navigationssystem och FordPass Connect 23
8. Hyundai Ioniq med 10,25-tums pekskärm och Bluelink 22
9. Vauxhall Corsa med 10-tums Multimedia Navi Pro 22
10. Skoda Kamiq med 9,2-tums pekskärm, röststyrning och Amundsen navigationssystem 21
11. Jaguar XE med 10-tums Touch Pro Duo 21
12. Volvo S60 med Sensus 20
13. Toyota Corolla med Touch 2 mediasystem, Apple Carplay och Android Auto 20
14. Nissan Juke med Nissan Connect 19
15. Honda CR-V med 7-tums pekskärm, Honda Connect och Garmin navigation 18
16. Lexus RX med 12,3-tums mediasystem 18
17. Peugeot 508 SW med 10-tums Connected 3D Navigation och röststyrning 17
18. Skoda Citigo-e iV med pekskärm och telefonhållare 16
19. Fiat 500X med 7-tums pekskärm och Uconnect Live 14
20. MG ZS med 8-tums pekskärm 12

Källa: What Car

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-04-15 22:03
christer_1

Då får man be ungarna hålla käften i 10 sekunder, givetvis. Men du förstår väl att man aktiverar röststyrningen med en knapp på ratten, innan kommandot höj temperaturen till 20 grader t.ex. eller ring 40-talisten.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-15 23:58
Fredrik Viklander

Jag har haft förmånen att provköra ett flertal fabrikat och bilmodeller under ett ca. halvårs tid. Infotainmentsystemen ingick inte i utvärderingen, men kan konstatera (min egen subjektiva uppfattning) att inget fabrikat har ett bra, inte ens ok, snarare har alla mer eller mindre urusla infotainmentsystem.
Biltillverkarna ligger långt efter It-mässigt och användarvänligthetsmässigt (j-klar vilket långt ord..)
Ofta så är inte menyerna logiskt uppbyggda, man får leta efter den funktion man efterfrågar.
Samma funktion kan ofta hittas under flera menyval. Beskrivningen på vad menyvalen gör är både otydlig och missvisande (troligen p.g.a. dålig översättning från originalspråket).
I de bilar som har fysiska knappar, reglage för vanligaste funktionerna som t.ex. värme, volym mm. så kan man från första kontakt med bilen hantera den. Saknas fysiska reglage så är det en invänjnings-, inlärningsperiod.
Sedan så glömmer man bort hur man hittar de funktioner som man inte använder dagligen, vilket tar bort fokus från bilkörningen när man väl behöver dom.
Röststyrningarna har fungerat från dåligt till förvånandsvärt bra.
Men jag funderar fortfarande på, vem vill sitta och tala med bilen? Det är riktigt cool i början, men efter ett tag, ca. 2 minuter så inser man att det är löjligt, man letar efter reglaget som utför det man vill ha gjort.
Jag kör själv som förmånsbil en Passat GTE- 2020, och kan konstatera att Passatens infotainmentsystem är riktigt uruselt.
Listan på vad jag tycker om Passatens info--systemet kan göras låååååååååång.
Men är nöjd med att det info-t-system som jag fick med bilen, har en fysisk ratt för att höja, sänka ljudet, alla andra alternativ är skit, jag vet var knappen är.
Jag behöver inte lyfta blicken från vägen, bara hitta knappen med fingrarna och vrida höger eller vänster, sedan så glider jag med (min) musik iväg.

#a • Uppdaterat: 2020-04-16 07:43
christer_1

Ja jävlar vad svårt vissa har att tänka nytt och ta till sig ny teknik. Men, men, människan är ju väldigt konservativ och hatar att ändra på sig i grunden. I alla fall vissa.
Vad är det för skämmigt att prata med sin bil egentligen? Så många kommandon blir det ju inte under en biltur på några mil precis.
Varför skall du höja rösten mso1000 ? Prata som vanligt är bättre eftersom ljudet sänks på radion när du aktiverar röststyrningen på ratten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.