Nästa artikel
Hondas överraskande besked: Fysiska knappar på väg tillbaka?
Nyheter

Hondas överraskande besked: Fysiska knappar på väg tillbaka?

Publicerad 30 mars 2020
Honda håller liv i de fysiska knapparna i nya Jazz. "Vi ville minimera risken för att distrahera föraren", säger modellchefen.

De senaste åren har fysiska knappar i allt högre utsträckning fått stryka på foten i nya bilar. De har ersatts av pekskärmar där biltillverkarnas designavdelningar kan få till betydligt renare ytor än med fysiska knappar.

Vissa moderna bilar har till och med flera pekskärmar och för att ge föraren någon form av återkoppling har vissa av dem även en så kallad ”haptisk” funktion som kan bekräfta när föraren tryckt på en knapp på pekskärmen.

Honda har nyligen börjat sälja en ny elbil och den har ett infotainmentsystem med en enorm skärm på instrumentpanelen. Men i nya generationen av Honda Jazz tar biltillverkaren ett steg tillbaka och håller fast vid fysiska kontroller för klimatanläggningen.

Det kan vara ett tecken på att Honda är på väg tillbaka mot faktiska knappar istället för pekskärmar. Men det skulle också kunna vara en lösning som enbart hamnar i Jazz som har en äldre målgrupp än elbilen Honda e, där köparna är yngre och mer vana vid pekskärmar.

– Anledningen är ganska enkel, vi ville minimera risken för att distrahera föraren särskilt med klimatanläggningen. Vi bytte från pekskärm till fysiska knappar eftersom vi fick kritik från köparna om att det var svårt att sköta kontrollerna intuitivt. Man måste titta på skärmen för att ändra inställningarna och nu kan man ändra dem utan att titta”, säger Takeki Tanaka, projektledare för Honda Jazz, till Autocar.

I förra veckan skrev vi om en studie som visade att dåligt utformade infotainmentsystem kan distrahera föraren mer än alkohol eller droger.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-03-31 08:25
Henrik M

Pi: Nu måste ju inte alla knappar ha just bara en funktion, ja då kan det bli många rattknappar. :) Jag har 4 rattknappar och 2 scrollhjul. Med dem kan man sköta mer eller mindre alla av bilens funktioner inkl. öppna och stänga panoramataket, ändra värmen/kylan m.m.....sen 3 rattspakar inkl. växelspaken. Så som sagt, smart uppbyggt så spelar det ingen roll om bilen har pekskärm eller 300 knappar utspridda som min gamla Insignia, man sköter ändå allt med rattkontroller och röst.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-31 11:06
glimma-48

Heja Honda!! Generellt har jag inte imponerats av "riskokarbilar" men ska min nästa bil om ca 2-3 år inte bli en europeisk lågprissuv så ligger kanske en Honda bra till. Finns rejäla knappar och trumbromsar bak då så skulle en HR-V ligga bäst till. Hur stoppar man "teknikdårarna" som fullständigt utan att förstå konsekvenserna, och ej behöver ta ansvar för följderna, från att fortsätta experimentera med såväl trafiksäkerhet, ekonomi som tillförlitlighet? Det behöver instiftas en global myndighet som i lugn och ro granskar alla ideer som prylnissarna kläcker så att bara det som håller efter granskning kommer ut på marknaden. Som det är nu så är det katastrof.

#a • Uppdaterat: 2020-03-31 11:15
Styggavargen

Jag skulle önska en 100% eldriven Jazz eller Civic, det hade varit grejer det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.