Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlues problem vid kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlues problem vid kyla?

Publicerad 4 februari 2020 (uppdaterad 8 november 2021)
"Det förvärms i 20 minuter skriver ni. Vad händer under de 20 minuterna – ingen AdBlue-funktion?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
AdBlue fryser vid minus 11 grader men förvärms i 20 minuter skriver ni. Vad händer under de 20 minuterna – ingen AdBlue-funktion? Om man kör dieselvärmaren till motorn, värmer det AdBlue också? Vad går sönder på bilar med AdBlue vid kallstart?
S Granlund

Svar:
AdBlue i kombination med SCR-katalysator är ett system som effektivt minskar dieselbilars kväveoxidutsläpp. Selektiv katalytisk reduktion kom först på kolkraftverk och infördes sedan på tunga dieselfordon. Nej, dieselvärmaren höjer visserligen temperaturen också i kupén, men det lär knappast påverka AdBlue-systemet. Problemet vid kyla tycks uppstå i reningens ledningar. EU6-kravet är att reningen ska komma igång inom maximalt 20 minuter vid minus 15 grader C. Tydligen testades inte systemet ordentligt vid lägre temperatur. Många bilägare råkade illa ut vid sträng kyla. VW har nu en ny, tjockare ledning mellan tank och insprutningsventil. Vid kontakt med Volvo Cars svarar presschef Karin Wik att ”Volvo gjort ett antal mjukvaruuppdateringar, och bilarna ska klara sig bra under kommande vinter. Om någon läsare är osäker på om han eller hon har de senaste uppdateringarna ber vi dem att kontakta sin certifierade Volvoverkstad”. Biltillverkaren har ett särskilt åtagande enligt avgasreningslagen som säger att reningens alla komponenter ska fungera i fem år eller 8.000 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-05 08:00
Don Tomaso

Kört 3 olika Mercedes diesel sedan 2010 och har aldrig behövt fylla på Adblue mellan servicetillfällena (2500 mil/år).

#9 • Uppdaterat: 2020-02-05 08:56
Tindritus

Jag tror systemet är eluppvärmt, annars finns risken att tanken fryser sönder. På Mercedesen som jag kör för närvarande så sitter tanken där reservhjulet skulle varit. Jag fyller den på ca 1000mil. Hanteras med respekt, man vill ju inte ha grisurin på kläderna :)
Inte på plåten heller då den ärgar aggresivt på metall. Kom ihåg att Adblue bara används ibland (När avgasregenereringen går) o alltså inte behöver fungera direkt från start, det märker man när det är förhöjd tomgång efter en stunds körning utan att motorn är kall. Vid regenereringen så höjs tomgången för att få en högre avgastemp i katalysatorn

#a • Uppdaterat: 2020-02-05 08:59
hans.antnas

Franska Citroen och Peugeot dieslar har ett tillsatsmedel ,,Eolys ,, PÅ min 2010 C5 Är det fyllt en gång vid 12000 mil service den har passerat 20000 mil nu och varnar inte för påfyllning med det medlet har det aldrig varit några frysningsproblem en sats kostar ca 1300 kr via bildelar 24 online det har funnits på vissa motorer sedan 2001

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.