Nästa artikel
Bilfrågan: Vanlig automat eller DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanlig automat eller DSG?

Publicerad 7 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
"Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har precis köpt en Ford S-Max 2.0 diesel 190 hk med åttaväxlad automat. Jag kan inte hitta vad det är för växellåda i bilen. Även ringt återförsäljaren men de visste inte. Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda? Fabrikat?

Svar:
Fords pr-chef Erik Lindham svarar kort och gott att ”det är en vanlig klassisk automatväxellåda”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-06-08 11:38
K_Klabbe

Nu har jag läst på lite och det verkar som att s-max fick en uppdatering i höstas med nya motorer och ny aut växellåda av konventionell typ, gissningsvis liknande den i nya focus. I mina ögon gör det bilen mycket attraktivare!

#9 • Uppdaterat: 2019-06-08 15:17
Tjalle

milkylainen: QF är en helt annan bil - går inte att jämföra med STD Stelvio. Förutom 510 hk/600nm - utan märkbar fördröjning- har den Brembo bromsar - 6-kolv fram - 4-kolv bak - och Torque Vectoring= två kopplingar och två planetväxlar vid bakaxeln. Det ger dom (mig :o) ) Integrated Chassis Control, eftersom dom mäter relevanta parametrar - och har lyckats sy ihop allt!

Både Alfa OCH ZF tekniker har gjort ett fantastiskt arbete med motor/vxl anpassning- ljusår från min X4 - som jag tyckte var bra.

De "allvetande" teknikerna i Södertälje, lät mig vänta i 80mS i 9000 Turbo, medan "deras" system kontrollerade om jag kunde få full gas - det gör inte Ferrari - det är pang på.

Återigen: utan att ha kört QF, vet man inte vad som går att göra med en "STD" bil/SUV.

#a • Uppdaterat: 2019-06-09 08:28
Tjalle

milkylainen. Giulia är bra, och har -sannolikt - i någon mening - ännu bättre väghållning. Jag behöver SUV av andra skäl, och då är väghållningen hos Stelvion tillräcklig för mig. Kuriosum: de flesta Giulia är 2WD, vilket gör att Stelvion har bättre tid till 100 - och självklart bättre vinteregenskaper.

Återigen: Torque Vectoring gör att bilen kränger mindre än en "normal" SUV. Jag har ännu inte blivit besviken på reaktionerna i Dynamic. Jag har ett läge till: RACE vilket innebär att alla hjälpsystem kopplas bort, trottel, fjädring och vxl stramas åt samt att avgaserna inte passerar ljuddämparen - yes - lite Boys Toy :o)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.