Nästa artikel
Elbilar minskar behov av service
Nyheter

Elbilar minskar behov av service

Publicerad 13 mars 2019 (uppdaterad 13 mars 2019)
Projektledaren för Hondas nya elbil, Kohei Hitomi, tror på lägre servicepriser framöver.
Behovet av att serva en elbil minskar ”något enormt” jämfört med bensin- och dieselbilar, enligt Honda som är på gång med sin första batteribil.
Att elbilar inte behöver samma underhåll har att göra med att antalet rörliga delar är betydligt färre.

– Enormt mycket färre, säger Kohei Hitomi, projektledare för Hondas nya elbil, till Vi Bilägare.

– Det är svårt att säga exakt hur mycket färre, då skulle man behöva räkna. Men om man tar en bil med förbränningsmotor kan man säga att det mesta rör på sig i drivlinan. Allt från vevaxel, ventiler, kamaxel, cylindrar, allt rör på sig och allt är fastsatt med bultar, skruvar och muttrar.

– I en elbil är det bara rotorn i elmotorn som rör på sig. Resten är stilla.

Detta påverkar förstås behovet av underhåll.

– Jag tror att servicebehovet kommer att minska något enormt jämfört med traditionella bilar, fortsätter Kohei Hitomi. Bromskraftsåtervinningen med elmotorn minskar slitaget på bromsarna och det finns ju inget avgassystem, ingen olja, ingen kamrem eller kamkedja … antalet slitdelar är så mycket färre.

Frågan är hur servicepriserna kommer att påverkas.

– De kommer att minska jämfört med traditionella bilar, säger Kohei Hitomi och fortsätter:

– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna.

Hondas nya elbil visas just nu på bilsalongen i Genève i form av en nästan produktionsfärdig prototyp med 20 mils räckvidd. Bilen ska börja tillverkas under hösten.

Diskutera: Tror du att elbilar blir billigare att serva?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-03-13 13:03
Maisch

Dagens bilar har inte heller någon dyr eller avancerad service som behöver göras, det är inte dyrt för att servicen är krävande, utan för att skinna kunder på pengar (kamremsbyte undantaget, men det sker ju först vid väldigt många mil i dagsläget). Det kommer man säkerligen vilja fortsätta att göra, annars kommer bilen behöva säljas dyrare istället för att få in samma mängd pengar. Ett oljebyte går på några minuter och kostar några kronor att utföra, kupefilter och bromsvätska är lika. Därefter är det ju mest massa banala inspektioner. Har svårt att se nån större reell skillnad i underhållskostnader faktiskt, det som skiljer är ju i så fall på prylar som går sönder och är svåra att komma åt.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-13 13:05
Henrik M

Pi: Tesla ställer inga krav alls på service för att ändå ta del av garantin. De har däremot en rekommendation att man bör lämna in sin bil för inspektion/service var 2000:e mil. Ska däremot erkänna att jag inte har full koll på vad det kostar.

#a • Uppdaterat: 2019-03-13 13:19
Pi

Henrik - servicekostnaderna har redovisats flera gånger av svenska biltidningar. Bland de allra billigaste elbilarna att serva var nog Renault Zoe vill jag minnas och din kommande bil tror jag hamnade på andra extremen...:) Visserligen helt olika bilar men servicepunkterna, om det nu finns sådana, borde väl ändå vara ungefär densamma.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.