Nästa artikel
Rosttest: Ford Focus (2018)
Rost

Rosttest: Ford Focus (2018)

Publicerad 27 september 2018
Ford Focus.
Dåligt slitskydd, men den största rostfällan finns vid främre innerskärmarna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya Focus har en kaross helt av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är dåligt tätade i hörnen och bara dörrarna är invändigt vaxbehandlade. Underredet täcks delvis av sköldar i filtmaterial. En bra vaxbehandling finns inuti vissa av balkarna, men inte alla. De flesta skarvarna under bilen är otätade och de nedåtvända tröskellådsskarvarna har bristfällig tätning.

Slitskyddet på de delar av underredet som inte täcks av sköldar är dåligt. Men den största rostfällan är det vätskesugande ljudisoleringsmaterial som monterats innanför de främre innerskärmarna. Ford har dessutom fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-09-28 13:36
Axa

Tycker det är synd att Ford har gjort avkall på rostskyddet. Bilen i övrigt verkar riktigt lyckad.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-29 14:40
GF

Fortfarande går inte upp betyg på nya Ford 2019. Ingen Ford på våran gård.

#a • Uppdaterat: 2018-09-27 20:25
milkylainen

Men för fan Ford. Ni gör ju nästan allt annat rätt. Kan ni inte för en gång skull bygga en bil som inte alla tror kommer se ut som en rostig hög skit efter 3 år på saltindränkta vägar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.