Nästa artikel
Bilfrågan: Är kuddarna i min 9-5 farliga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är kuddarna i min 9-5 farliga?

Publicerad 11 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Kan man få veta ifall det sitter en farlig krockkudde i vår bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi -09, uttagen 2008. Kan man få veta ifall det sitter en farlig krockkudde i vår bil? Kuddarna kommer ju från japanska Takata. Har de tillverkning i Mexiko? 

Karl-Gustaf Nordh

Svar:
Du kan vara lugn för krockkuddarna i din bil. I Saab 9-5 ska de farliga Takatakuddarna ha monterats bara i årsmodellerna 2010 och 2011. I 9-3 användes däremot krockkuddar från Takata i årsmodellerna 2003 till 2011. Exakt hur många bilar det gäller är inte känt, men i USA har GM uppgett att cirka 110 000 Saabar ska återkallas. Någon återkallning av svenska bilar har inte varit aktuell – efter Saabs konkurs vill ingen ta ansvaret för krockkuddarna.

Takatakoncernen har haft tillverkning på fyra platser i Mexiko: Nuevo Leon, Torreón, Frontera och San Nicolas de los Garza. Hur det ser ut i dag är obekant, ty Takata begärdes i konkurs i somras, efter att cirka 100 miljoner bilar med deras krockkuddar måste återkallas. Minst 17 människor har dödats när krockkuddarna exploderat och spridit vassa metallbitar.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Oroar du dig för defekta krockkuddar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2017-10-13 09:40
keoh

USA har en annan typ av kuddar än EU så de hävdas att dessa inte har problem och inga olyckor finns så vitt jag vet noterade i EU.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-13 12:37
bollman

Nej, airbagmodulen har samma artikelnummer oavsett marknad, så det är ingen skillnad mellan USA och resten av världen.
Att det inte finns några olyckor noterade inom EU tror jag mest beror på att ingen tittar efter. Problemet verkar i princip okänt inom EU, detta trots att klimatet i södra Europa inte skiljer sig så mycket från södra USA.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-15 09:22
bollman

Enligt SAABs egen verkstadsinformation är det exakt samma krockkuddar i alla bilar, worldwide, på platserna fram. Det som skiljer är sidokrocksgardinerna på 9-3, där är det andra kuddar i USA än resten av världen.
Att krockkuddar skulle vara optimerade för användning utan bälte i USA är en mycket seglivad myt!

Problemet är inte begränsat till produktionsplatsen utan vilken typ av gasgenerator man använt. Takata använde ammoniumnitrat som resten av branschen dömde ut på grund av dess instabilitet. Enligt uppgift visade SAAB och Autolivs tester att man inte kunde garantera funktionen med denna typ av gasgenerator, trots det valde GM att köpa Takatas airbags eftersom ingen annan leverantör kunde matcha Takatas priser. Ett extremt exempel på att snålheten bedrar visheten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.