Nästa artikel
Rosttest: Nissan Leaf (2017)
Rost

Rosttest: Nissan Leaf (2017)

Publicerad 10 april 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Nissan Leaf.
I bakre hjulhuset är konstruktionen rostkänslig. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen är gjord av plåt. I huv och baklucka finns spår av fläckvis sprutat rostskyddsmedel. Dörrarna är invändigt skyddade med vax och de har ordentligt tätade skarvar.

Fram sitter täckande innerskärmar men i bakre hjulhusen är konstruktionen rostkänslig. Plåten bildar dubbla fickor där lorten ligger tjock, ur en öppen skarv går det att gräva ut vått grus och de breda skärmkanterna är fulla av smuts. Innerskärmar saknas. Underredet täcks av sköldar och under dessa är behandlingen obefintlig. Vid framskärmarna sitter ljuddämpande material som dryper av fukt. Bilen saknar stänklappar och det finns risk för att delar av karossen blästras av hjulsprut.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2017-04-11 06:42
Peter B

Vidstige.. Givetvis har konstruktion och materialval lika stor inverkan på rostskyddet.. Tycker dock att man även tar med detta i prognoserna.. När det handlar om lack, så kan ju den vara lite svårare att avgöra kvaliteten på..

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

VIB:s prognoser lägger vikt vid materialval, konstruktionslösningar, hålrumsbehandling, tätning av skarvar och falsar, slitskydd på utsatta partier, risk för blästring samt eventuell förbehandling av plåten. Tycker personligen att dessa presentationer är mycket värdefulla för eventuella spekulanter, samt professionellt utförda. Sedan kan man självklart fundera över vissa fenomen som t.ex betyg 3 för Volvos försämrade rostskydd.

#8 • Uppdaterat: 2017-04-11 10:33
Vidstige

Peter B, ja men om i princip alla japanska bilar får betyg 2 så inser man ju att nåt är fel. Alla har ju inte samma rostskydd och det skiljer i praktiken mer än 1 betygsteg när man ser lite äldre bilar och utfallet. Vi bilägare har ju nu erfarenhet från japanska bilar mer än 10 år bakåt från 2000-talet och alla har dessutom förbättrat sina rostskydd och förlängt till 12 års garanti. Ändå alltid samma betyg (2=underkänt). Det blir löjligt och inte trovärdigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.