Nästa artikel
Suzuki Ignis – rapport från provkörningen
Provkörning

Suzuki Ignis – rapport från provkörningen

Publicerad 6 december 2016 (uppdaterad 7 december 2016)
Kort, kaxig, hög och flexibel. Det är lätt att bli charmad av nya Suzuki Ignis.
Vi Bilägares Mikael Schultz tog en sväng till Rom för att bekanta sig med ett litet charmtroll som kommer tillbaka i ny skepnad efter ett antal års frånvaro på den svenska marknaden.
Hej, Micke, vad är första intrycket av Ignis?
 – Övervägande positivt faktiskt. Bilen är en extremt kompakt suv, en av marknadens absolut minsta, enligt Suzuki. Den mäter bara 370 cm mellan stötfångarna, men har väldigt mycket attityd och en design som träffar mitt i prick. I alla fall i mina ögon.   
 
– Men det är inte bara den kaxiga framtoningen som attraherar, Ingnis är dessutom ovanligt smart byggd. Den korta, höga karossen är maximalt utrymmesutnyttjad och fyra vuxna får plats i kupén, trots de nätta yttermåtten. Bra för flexibiliteten är också att det delade (50/50) baksätet är skjutbart, så att man efter behov kan välja mellan ökat benutrymme eller större lastutrymme.
 
Och hur är den att köra?
– Helt okej tycker jag, även om köregenskaperna inte är riktigt lika riviga som utseendet antyder. Allra mest imponerad är jag nog över fjädringskomforten, som inte alls har den struttighet som många andra småbilar lider av. Hög sittposition och en osedvanligt bra svängradie gör dessutom att Ignis är mycket lätthanterlig i stadstrafik, där den ju också på andra sätt passar som handsken.  

–  Men bilen klarar även tuffare utmaningar än så, särskilt om man väljer den fyrhjulsdrivna versionen. Ytterligare ett plus för framkomligheten är den fina markfrigången; hela 18 cm.
 
Priserna då – var hamnar de?
– Ignis börjar säljas i Sverige i januari och finns i fem olika versioner. Den billigaste, 1.2 Exclusive, kostar från 137 900 kronor och dyrast är 1.2 High Executive 4WD SHVS, som går på 171 900 kr.

–  Alla har i grunden samma motorbestyckning; en fyrcylindrig bensinare på 1,2 l/90 hk. Den dyraste varianten är dessutom försedd med Suzukis mildhybrid-system (SHVS), som både sparar bränsle och ger ett extra krafttillskott vid acceleration.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Ignis?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-12-06 21:07
milkylainen

IngoS: Krocktester är egenviktstester i alla tester förutom ett. Man ska inte tolka för mycket resultat i EuroNCAP utan att förstå fysik.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-06 21:08
milkylainen

Oomkullrunkelig: Jag håller med dig. Suzuki gör bra småbilar! Tyvärr är priset på just den här modellen ett strå för högt. Swift är mer prisvärd som sådan.

#a • Uppdaterat: 2016-12-06 21:11
milkylainen

Blir så trött på det sketna kommentarssystemet ViB har.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.