Nästa artikel
Bilfrågan: Visar batteriindikatorn rätt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Visar batteriindikatorn rätt?

Publicerad 20 oktober 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar över batteriindikatorn i Toyotas hybrider.
”Fick till svar att batteriindikatorn mest är en plojgrej och att om alla staplar ska tändas så får man bara köra i nerförsbacke. Kan det vara så?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi köpte en Toyota hybrid -15 för ett par månader sedan. Batteriindikatorn som ska visa hybridbatteriets status visar aldrig fulladdat, fast vi kört cirka 20 mil på motorväg. De två sista staplarna tänds aldrig. Jag frågade på Toyota i Borås och fick till svar att batteriindikatorn mest är en plojgrej och att om alla staplar ska tändas så får man bara köra i nerförsbacke. Kan det vara så?
Bengt Larsson
 
Svar:
Indikatorn är definitivt ingen ploj utan har flera viktiga funktioner. Den ska dels informera om laddningsnivån i hydridbatteriet vilket lagrar retardationsenergi (bromsenergi) som sedan kan användas vid belastning (gaspådrag eller vid högre hastighet). Men den ska också fungera som en påminnelse och en indikator på hur man kan köra mer energisnålt för att sänka bränslekostnader och miljöpåverkan.
På samma sätt som det är nära nog omöjligt att köra slut på hybridbatteriet (de nedre staplarna ändrar färg till lila) är det ovanligt att alla ”staplarna” är fyllda. För att dra full nytta av hybridsystemets alla fördelar när det gäller att sänka bränsleförbrukning och avgasutsläpp väljer systemet att arbeta med en laddning i hydridbatteriet (ska inte blandas ihop med bilens 12-voltsbatteri) på 40–80 procent. Systemet är konstruerat att hålla den lagrade energinivån inom detta område, inte att i första hand ladda batteriet fullt. Det är en av orsakerna till att batteriet har lika lång livslängd som bilen i övrigt. När det gäller livslängden på hydridbatteriet skiljer sig Toyotas hybrider från de flesta batteridrivna elbilar som behöver belasta batteriet på ett helt annat sätt vilket påverkar livslängden.
Vid motorvägsfart kommer batteriet i våra hybrider att laddas och belastas om vartannat beroende på flera faktorer som till exempel hastighet, med- och motlut. Men överskottsenergin når inte en sådan nivå att alla staplarna kommer att fyllas.
Att döma av frågeställarens beskrivning fungerar hybridsystemet och indikatorn som den ska.
Bengt Dalström, Toyota Sweden
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-10-22 14:31
HSDpulseANDglide

Normalläget som bilen strävar efter är 6 av 8 pluppar.
Detta för att kunna indikera när bilen tar upp energi vid bromsning annars skulle man inte veta det.
Alltså helt som det ska.
Inte ens när alla 8 är tända är batteriet laddat till 100%

#9 • Uppdaterat: 2016-10-20 20:18
milkylainen

Roger Skagerström: Nä. Det är en myt. Laddning är inte samma som överladdning. Däremot är det inte energieffektivt att ladda 100% eftersom float-charge (boost-charge måste man avbryta i tid, annars blåser man batteriet) närmar sig batteriets spänning asymptotiskt. Med asymptotiskt närmande så eldas större delar av förluster i spänningskonverteringar och liknande. Man laddar mellan 40-80% för att batteriet har sin linjäraste energiupptagning där (minst förluster).

#a • Uppdaterat: 2016-10-21 06:32
milkylainen

Reverend Benny: NiMH batterier ska i princip aldrig köras slut på. Hög kontiunuerlig float charge eller motsvarigheten till trickle-charge skadar sådana. Annars gäller samma sak. Bästa linjära energiupptagningsförmågan ligger antagligen där Toyota beskriver sitt batteripack. Mellan 40 och 80%. Resten är energislöseri. Antagligen kan du ladda fullt i eluttag, men inte via motorn, för det vore slöseri med soppa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.