Nästa artikel
Sommartest: Opel Astra
Långtest

Sommartest: Opel Astra

Publicerad 2 september 2016 (uppdaterad 9 september 2016)
Opel Astra fungerar fint som semesterbil för en mindre familj och klarar undanmanövertestet bra, men med full last tar bromsarna inte riktigt så bra som vi skulle önska.

Halvkombin Astra kan givetvis inte konkurrera med våra tre kombibilar på rättvisa villkor i alla ”semesterfrågor”, men den står sig väl om familjen inte behöver plats för barnvagn etc. bland allt det andra. Kupéutrymmena är väl tillvaratagna, inte minst i baksätet finns det gott om fot- och benplats och man sitter skönt i soffan med delbart ryggstöd. Kardantunneln är låg, mittbältet har fäste i ryggstödet, det finns dörr- och stolsfickor – däremot inga ladduttag eller ventilationsutsläpp i vår version. Den uppåtsvängda fönsterlinjen kan dock störa kortvuxna. Komforten fram är utmärkt, Astra har långteststallets skönaste stolar, dessutom med rejäl skjutmån. Alla förare uppskattar de konsekventa och rätt underhållande chassiegenskaperna, liksom den låga ljudnivån.

Undanmanövertestet förstärker intrycket av körsäkerhet. I både 70 och 75 km/tim finns visserligen en tendens till bakvagnssladd men bilen bryter aldrig ut utan håller spåret närmast perfekt. Styrningen är reaktionssnabb och tydlig, helheten i detta moment är klart bäst efter Mazda MX-5. Motorn är lågmäld och har knappt någon ”turbokaraktär”. Däremot är den upplevda skillnaden mellan läge ”Normal” och ”Sport” påtaglig. Accelerationen påverkas inte särskilt mycket av last, men vi noterar att ett irriterande ”knakljud” börjat uppträda i kopplingen. Det får bli ett memento inför första service, det är 1 000 mil dit. Bromsarna ingav stort förtroende när vi körde utan last, med last blev det däremot ett sämre resultat. Astra var ensam om att behöva mer än 40 meter till stopp, nästan fyra meters ökning jämfört med testresultatet utan last.

Opel Astra

Plus:

Kupéutrymmen, åkkomfort, vägegenskaper, prisvärd.

Minus:

Hög lasttröskel till ganska begränsat och billigt inrett bagageutrymme, knakande kopplingspedal, bromsverkan med last.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-09-07 13:16
N-iklas

Den normala farten är alltid 100 eller 96, med variation beroende på varma eller kalla däck, där resultatet inte skiljer mycket.
I testet med 14 bilar bromsade Astra 14 kortare än den sämsta som var BMW 2-serie Gran Tourer, 62 meter från 130 km/t med maxlast 549 kg.
Ingen har nämnt något om försämring av bromsarna.
Tendensen är tydlig med genomgående toppresultat, därför är plötsligt sämst något som väcker undran.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-07 16:41
Peter E

Finns ett svar som kanske är lite *konspiratoriskt*
Vi Bilägare har en vanlig inköpt kundbil medans Autobild har en *preppad* testbil.
Jag vet inte om det är så men helt omöjligt kanske det inte är.
Se på Nokian.
Hade väl speciella *testdäck* .
Ferrari hade väl ett rykte om sig att alltid ha riktigt vassa exemplar till biltester mm mm.

#a • Uppdaterat: 2016-11-18 10:31
N-iklas

Men i sista biltesten rapporterar man inget av vad man beskriver ovan, ingen försämring av effekten efter upprepade bromsningar och där uppmättes siffran till 35.5 meter, samma siffra som ute i Europa och en meter bättre än Golf, vilket gör att man åter måste ifrågasätta om det inte är något fel med ovanstående mätningen eller vi bilägares bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.