Nästa artikel
Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?

Publicerad 14 mars 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar om det är svårt att byta startbatteri på egen hand.
”Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tänkte byta startbatteri i min Kia Cee´d SW med ISG (stop and go) och jag läste lite i instruktionsboken om det. Är det bara att koppla ur det gamla batteriet och sätta i det nya? Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför? Vågar man byta eller är det krångligare än som jag uppfattade det? Behöver jag kanske lämna in bilen för batteribyte?
Ronny
 
Svar:
Att bilen måste stå i fyra timmar efter batteribyte beror på att batterisensorn behöver anpassa sig. Alla inställningar, till exempel fönsterhissar och radio, blir nollställda och sensorn måste ha tid att hitta tillbaka.
Det är viktigt att ta reda på om radions kod har blivit ändrad. Då måste man ta reda på den innan strömmen bryts.
Är man det minsta osäker bör en auktoriserad Kia-verkstad kontaktas.
Cecilia Gustafsson, Kia Motors Sweden
 
Diskutera: Har du bytt startbatteri någon gång och har du några råd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-14 16:26
systembolaget

vart fan är vi på väg? skrämmande läsning.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-14 19:36
boschcarservice

Moderna bilar behöver ändring av inställningar i bilens dator efter batteribyte. Med tiden förbrukas batteri och den behöver mer och mer laddning från generator. När man byter batteri måste (inte alla bilar) dator uppdateras, annars kommer batteri att blir överladdat och kan sönder !

#a • Uppdaterat: 2016-03-15 06:08
Lason1

Boschcarsevice, det är riktigt att batteriet behöver mer laddning när det blir gammalt. Före datorns tid i bilen hade man en laddningsregulator som skötte det utmärkt. Av vissa anledningar styrs det inte så idag.

Men fyra timmar låter mycket. Vad gör man om biöen är död och man behöver starthjälp? Ska man stå i fyra timmar med startkablar på då?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.