Nästa artikel
Bilfrågan: Måste jag ta bort kablarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste jag ta bort kablarna?

Publicerad 9 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar vad som händer om batteriet är anslutet till bilen när man använder batteriladdare.
"Det står att laddning inte får ske när batteriet är anslutet till bilen. Är det så och vad kan hända om jag ansluter med kablarna på?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Rover 75 som används som sommarbil och har ställts av under vintern. För att ha batteriet i trim till våren köpte jag en underhållsladdare.
Innan den kopplades in konsulterade jag instruktionsboken där det står att laddning inte får ske när batteriet är anslutet till bilen. Om man gör det kan det leda till skador på bilens elektriska system. Är det så och vad kan hända om jag ansluter med kablarna på? Laddaren heter Zafir 30 och kommer från CTEK.
Lars L
 
Svar:
Dagens moderna underhållsladdare kan vara inkopplade hela tiden och du behöver inte ta bort kablarna. En gammal batteriladdare, däremot, bör inte stå på under någon längre tid.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2016-03-09 11:02
hultarn

Var inte samma fråga uppe helt nyligen?

#5 • Uppdaterat: 2016-03-09 19:29
Vidstige

CTEK har ett inbyggt skydd som gör att elektroniken i bilen skyddas när man laddar direkt. Med andra laddare skulle jag nog dubbelkolla innan jag laddade direkt på moderna bilar/mc.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-07 07:45
Diod

Det man skall kontrollera är hur mycket ampere laddaren ger under laddförloppet då för mycket ström kan skada laddregulatorn på fordonet. Det står i alla fall på den nya laddregulatorn jag köpte till min motorcykel och där man rekommenderade att man inte laddade batteriet om det var inkopplat i motorcykeln med mer än 1 amp då regulatorn kunde ta skada. Därför laddar många motorcykelladdare med 0,8-1,0 amp.
Exakt hur det är med bilar och större fordon får man väl konsultera fordonsmanualen och instrukktionsboken till batteriladdaren.
Jag har haft Ctek laddare i många år men för 2år sedan köpte jag en Exide 7amp laddare med temperaturkompensation, dvs att den känner av omgivande temperatur och tar hänsyn till det vid laddning och jag upplever att batteriet är mycket starkare, dvs fått i sig mer ström än med Ctek laddaren.
http://tudor.se/laddning-av-batterier/
Mvh//Diod

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.