Nästa artikel
Nytt batteri baseras på luft
Nyheter

Nytt batteri baseras på luft

Publicerad 2 november 2015 (uppdaterad 2 november 2015)
Traditionellt litiumjonbatteri som finns i Nissan Leaf.
Forskare vid Cambridgeuniversitetet har uppfunnit ett litiumluftbatteri som ska ge elbilar längre räckvidd mellan laddningarna.
Idag domineras elektronikprylar av så kallade litiumjonbatterier, så även elbilar. Men nu kan det bli aktuellt med litiumsyrebatterier istället. Brittiska forskare vid Cambridge University har tagit fram en prototyp på ett batteri baserat på syre.

Det så kallade litiumsyre- eller litiumluftbatteriet har en tio gånger högre energitäthet än det traditionella litiumjonbatteriet. Andra fördelar är låg vikt och låg tillverkningskostnad. Effektgraden ska ligga på 93 procent och batteriet ska klara mer än 2000 laddningar.

Men ett produktionsfärdigt batteri baserat på syre är fortfarande ett årtionde bort, enligt forskarna. Orsaken ska vara att laddförmågan än så länge är för låg.

Diskutera: Tror du att litiumjonbatterierna kommer att ersättas av något annat i framtiden?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2015-11-04 00:45
Raywave

@KaptenO... etc - den som slutgiltigt löser luft litiumbatteriernas kemi får mycket möjligt Nobelpris, det vore ett stort genombrott och av enorm nytta för mänskligheten. Och det handlar inte om fördubblad kapacitet utan betydligt mer. Det behöver inte alls ta 20-30 år utan problemen är väldigt väl definierade, t ex att hitta en kemi som hindrar litium dendriter att bildas mot metall elektroden - vilket kortsluter batteriet. Det behöver inte ta många år att hitta. High-impact artiklar t ex i Science ligger till grund för Nobelpris...

#8 • Uppdaterat: 2015-11-04 10:06
Bortom

En icke nyhet... om batteriet fortfarande ligger i utvecklingsstadiet och lär göra det i minst 10 år till.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-02 14:15
milkylainen

Ganska svår kemi i praktiken. Även om den är enkel i teorin... syre är ett jobbigt grundämne att tas med. Det är ganska stora svårigheter med ett sånt här batteri... 10 år.. ja kanske. Man kan ju hoppas iaf. Jag är lite skeptisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.