Nästa artikel
Spökjakten har startat i VW Passat
Långtest

Spökjakten har startat i VW Passat

Publicerad 21 juni 2015
Spökande bagagelucka i VW Passat.
Den Volkswagen Passat som ingår i årets långtest har korsat 1000-milagränsen med marginal. Problemen är främst bagageluckan som öppnas av sig själv. Så här säger verkstaden om problemet.
Efter att ha kört cirka 1 000 mil med tidningens Passat har jag lärt mig att leva med den aningen udda körställningen. Bilen har rullat mestadels i stadsmiljö och det enda riktiga problemet har varit spöket som öppnat bakluckan vid tre tillfällen. Lyckligtvis har det skett utan att jag blivit bestulen, men fenomenet har ändå skapat en del oro.
 
När vi kontaktade Volkswagen Bromma för att få råd tipsade man att köra in till en expressverkstad för att avläsa felkoder. På så sätt minimeras tiden för ett eventuellt verkstadsbesök, då man kan beställa delar i förväg.
 
Enligt Volkswagen Bromma har problemet funnits på tidigare generationer av Passat, då det handlat om fel i låskistan eller öppningsknappen som är placerad i förardörren. Enligt verkstaden har man dock inte hört att problemet existerar på senaste generationen av den populära familjebilen. Vi återkommer!
Volkswagen Passat

Modell: 1,4 TSI/150 hk

Årsmodell: 2015

Inköpspris: 362 300 kr

Aktuell körsträcka: 1 778 mil

Förbrukning (dek.): 5,1

Förbrukning (ViB:s): 6,6

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-06-22 08:49
Bortom

Dagens universiella bortförklaring: ´vi ska avläsa felkoderna´. Problemet är att bara det som styrs av bilens datorer, och föraren inte kan påverka, övervakas med felkoder. Mekaniska fel, reglagen o.d. görs inte. Inte heller läckströmmar och felaktig programkod (!) övervakas av ODB. Jag var med om att inte ens en blinkande diod till positionsljuset gav felkod.
Att bagagerumslåset aktiveras kan bero (förmodligen beror) på felaktig programkod. Så som i en hemdator, bilens datorer kan ha skadade instruktionsrader som kommer fram bara då och då.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-22 10:21
Meganmannen

Varför köpa en bil med en sådan onödig finess. På min japanska kvalitetsbil öppnar man bakluckan genom att trycka på låscylindern, monterad mitt på bakluckan. Risken för att luckan öppnar sig av sig själv är obefintlig. Gammaldags teknik -javisst men i alla fall en konstruktion som är långlivad och billig att reparera om den skulle fallera.

#a • Uppdaterat: 2015-06-22 16:17
Simon no1

Kan det inte vara den där Dass Auto-matiken som spökar ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.