Nästa artikel
Rosttest: Mazda 2 Skyactive Vision G 1.5
Rost

Rosttest: Mazda 2 Skyactive Vision G 1.5

Publicerad 3 juni 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Mazda 2 är generöst belagd för att motstå rost, dock saknas skydd på vissa ställen.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Förutom stötfångarna fram och bak är karossen av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna är mindre bra i hörnen. Innerskärmar är av mjukt fuktsamlande material och med smutssamlande skärmkant bak.

Undertill finns ett bra skydd av PVC. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två balkar är obehandlade). Dörrtrösklarnas plastskydd undertill riskerar att samla smuts och väta. Dörrarna är monterade så att risken för blästring minskas. Mazda 2 har plasttank med  gummislang nedtill.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2015-06-05 09:20
Hackenbush

såklart hultarn, visst borde Vib vara konsekventa om detta, det håller jag med om.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-05 20:05
Raywave

@ENTJ1 - Mazda har aldrig rostat, med undantag för första gen Mazda6, som hade felkonstruktion på bakskärmarna bl a (och i historisk tid, men då rostade alla bilar). Det är bland de mest långlivade bilarna på marknaden. Kolla bara på alla de gamla rx- modeller från 70-talet som fortfarande rullar och som folk lägger ner enormt mycket energi på att renovera till utställningsskick. Inte så många tyska 70-talsbilar som folk håller liv i idag, eller hur?

#7 • Uppdaterat: 2015-06-07 21:02
Leif Kavander

Bara att kosta på en rostskyddsbehandling, inte så dyrt eller svårt. Så är den lika bra rostskyddad som alla andra bilar med full pott i rostskydds bedömningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.