Nästa artikel
Fuskxenon ger vitt ljus
Långtest

Fuskxenon ger vitt ljus

Publicerad 22 mars 2015 (uppdaterad 22 mars 2015)
Nytt vitare ljus i långtestbilen BMW i3.
Ljusbilden i långteststallets BMW i3 har snyggats till med nya Eagleye Plasma XenonH7-lampor. Frågan är om de har några andra fördelar än de rent estetiska?
Vår i3:a har utrustats med nya, blåtonade lampor i strålkastarna. Koreanska Eagleye Plasma Xenon gjorde ingen direkt succé i det test av H7-lampor vi publicerade i nr 18/2014 av Vi Bilägare. Däremot såg de fräcka ut så lite på skämt bytte vi ut originallamporna i vår elbil mot det par vi använt under ljustestet.

Jag kan inte säga att ljuset blivit direkt bättre, men det vitare skenet är faktiskt behagligt för ögat och ser lite tuffare ut. LED-strålkastarna kostar 8 500 kr som tillval medan Eagleye betingar ett pris av 113 kr/par. Vi fick alltså vitt sken 8 387 kr billigare än om vi satsat på att köpa LED-ljus. LED har dock  fördelar som lång livslängd och låg elförbrukning.

Diskutera: Har du testat några liknande lampor?
BMW i3

Modell: i3 REX

Årsmodell: 2014

Inköpspris: 410 700 kr

Aktuell körsträcka: 2 513 mil

Förbrukning (dek.):  0,6 l/100 km + 13,5 kWh/100 km

Förbrukning (ViB): 1,0 l/100 km + 20,8 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-22 22:38
saabnisse

@ ENTJ1, man kan nog räkna med att xenon fördyrar med ca 6000:- vid nyinköp av bil.
Vid 15000 mil har man nog bytt xenonlampor minst en gång, material ca 1200-2400+arbetskostnad ca 1000:-.
Halogenlampor kanske sju byten, material ca 800:-, arbetskostnad ca 5000:-, men allt beror ju på bilmodell och vad man kan göra själv.
Bländningsrisken är betydligt mindre med xenonbelysning eftersom bilen då måste vara utrustad med lastkännande ljusinställning.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-23 01:21
ENTJ1

S60/V70 04á

DÅ STARTAR VI !

Huvudstrålkastare/glödlampa, byte
Borttagning

Borttagning av huvudstrålkastare
-Slå av tändningen.
-Nollställ strömställaren för utvändig belysning
-Ta bort strålkastarbladets mutter.
-Ta bort strålkastarbladet.
-Lossa stötfångarhöljet, på aktuell sida, samt lossa clipsen för grillen, enligt Hölje .
-Ta bort de övre skruvarna från höljets styrning.
-Ta bort den nedre/främre och lossa bakre skruv.
-Spänn ut styrning och ta bort skruv på yttersidan till strålkastare.
-Spänn försiktigt ut höljet och ta bort den innersta skuven till strålkastare.
-Ta bort de översta skruvarna till strålkastare.
-Placera skydd/tejp som skydd ovanför höljet vid strålkastare.
-Böj ut höljet försiktigt och placera nedre kant av höljets ände på styrning och håll höljet i läge.
-Lösgör strålkastre.
-Dra ut/loss spolarslang.
-Dela/lossa kontakter.
-Ta ut/loss strålkastare.
-Ta bort strålkastartorkarmotor, enligt Motor strålkastartorkare, byte .
Övrig information
-För byte av glödlampa, se Glödlampa huvudstrålkastare, byte .
-Vid problem med imma i huvudstrålkastaren, se Vid problem med imma .
1.Blinkers.
2.Positionsljus.
3.Halvljus.
4.Helljus.

Ditsättning

Ditsättning av huvudstrålkastare
-Sätt dit strålkastartorkarmotor, enligt Motor strålkastartorkare, byte .
-Placera strålkastare i läge.
-Placera slang för spolning genom hål på konsol till torkarmotor.
-Dra ut höljets överkant försiktig och placera strålkastare på plats.
-Äntra översta skruvarna.
-Kontrollera urluftningsslangarnas placering.
-Dra ner höljet från styrning.
-Äntra yttre och inre skruvarna.
-Tryck in strålkastare och dra fast översta skruvarna.
-Dra fast yttre och inre skruv.
-Sätt fast hållare/styrning för höljet.
-Sätt dit stötfångarhöljet enligt Hölje .
-Sätt dit strålkastartorkararmen.
-Sätt dit muttern.
-Kontrollera och ställ in ljusbild, enligt Strålkastare, inställning .

och sedan...............

Ballast bi-xenonlampa, byte
Borttagning/Ditsättning
Obs! Eftersom bilderna i informationen återanvänds mellan olika årsmodeller och/eller modellvarianter, kan vissa avvikelser förekomma. Den väsentliga informationen i bilderna stämmer dock alltid överens.

Säkerhetsföreskrifter
Slå alltid av strömmen till strålkastarna före arbetet. Rör inte spaken för hel- och halvljus under arbetet på grund av den höga spänningen och explosionsrisken.
Ta ur nycklarna och lås bilen.
Låt lampan kallna. Använd skyddsglasögon och handskar vid arbete med lampan.
Bi-Xenon-lampans glaskropp är fylld med olika gaser och metallångor och står under tryck. Vidrör därför aldrig lampans glaskropp. Berör lampan endast vid sockeln. Lampan ska endast användas i slutna strålkastare.

Förberedande arbete
Se Säkerhetsföreskrifter .
Ta bort huvudstrålkastare enligt Huvudstrålkastare/glödlampa, byte .
Obs! Koppla isär strålkastarens kontaktstycke och arbeta med strålkastaren losstagen från bil.

Borttagning av ballast
Lossa skruvarna. Använd torx 20 med hål i.
Koppla isär kontaktstycken.

Ditsättning av ballast
Koppla ihop kontaktstycken.
Sätt dit skruvarna. Dra åt.

Vad kostar xenon vs glödljus över bilens livslängd?

#a • Uppdaterat: 2015-03-23 02:09
ENTJ1

volvo s60r front bumper removal hid ballast headlight fog droopy lip: https://youtu.be/Sxor1Ovx96s
För att byta ballast kan det bli lite dyrt,lika bra att ta bägge sidorna om man tycker att det är tråkigt att skruva.
Byter man ballast en gång under bilens livstid,flera ggr,eller ingen gång...?
Kostar lätt 5000 spänn för ett skitfel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.