Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus ST
Provkörning

Provkörning: Ford Focus ST

Publicerad 13 mars 2015 (uppdaterad 14 mars 2015)
Ford Focus ST kommer nu för första gången med en dieselmotor på 185 hk vid sidan av bensinaren på 250 hk.
Sportiga Ford Focus ST har försetts med en snål dieselmotor på 185 hästkrafter. Med sikte på lite äldre köpare.

Vi sätter oss i en Ford Focus ST på parkeringen vid hotellet på kanten av berget Tibidabo drygt 500 meter över havet med en milsvid utsikt över mångmiljonstaden Barcelona och Medelhavet.

För många står ST bakom namnet Ford Focus för sportighet, men det är långt ifrån sportigt när vi vrider om nyckeln. För första gången har Focus ST fått en dieseln under huven, en tvålitersdiesel på 185 hk, som också sitter med 150 eller 180 hästar i Kuga, Mondeo och vanliga Focus. Alternativet är en tvåliters bensinare med 250 hk, som bättre gör skäl för namnet ST eller Sports Technology som förkortningen står för.

– Dieseln attraherar nog lite äldre köpare, som jag, som är vana att köra en snål diesel, men vill ha lite kraft och sportighet, medan yngre väljer ST med bensinmotorn, förklarar Jürgen Gagstatter, chefsingenjör och ansvarig för Fords prestandabilar.

ST finns även som halvkombi och kombi (+6 500 kronor), för att matcha huvudkonkurrenten Volkswagen Golf GTI och GTD, som visas som kombi på bilsalongen i Genève med 184 dieselhästar.

Jämfört med vanliga Focus, som fick en ansiktslyftning för tre år sedan, har ST givetvis yttre sportattribut: spoiler bak, sidokjolar, annan grill, annat luftintag, 19-tumsfälgar. Invändigt är ratt och pedaler ST-unika, Recarostolar och lite annat. Och inte minst de tre tavlorna ovanpå instrumentpanelen som visar turbotryck, oljetryck och oljetemperatur.

På Golf GTD finns inget pris än, men väntas bli ett par 10 000 kronor dyrare än Focus ST. En annan tänkbar konkurrent är Volvo V40 D4 och T5 för 278 000 respektive 309 900 kronor, den senare med automatlåda.

Focus ST går på från 263 900 kronor med dieseln, medan bensinaren faktiskt är 10 000 kronor dyrare, 273 900 kronor. Nya Focus ST är inte bara billigare än föregångaren och billigare än huvudkonkurrenten från Wolfsburg, utan också snålare. ST halvkombi och kombi med dieselmotorn drar 4,2 liter/100 km, jämfört med 4,4 för Golf GTD, medan V40 D4 drar 3,7 liter/100 km. ST halvkombi och kombi med bensinmotorn vill ha 6,8 liter/100 km mot Golf GTI 6,0 och V40 T5 5,9.

På vägen känns ST diesel inte speciellt sportig. Visserligen är chassit välavstämt, bottendraget bra och styrningen direkt, men den riktiga sportkänslan infinner sig inte riktigt, som den gör i ST bensin, inte minst tack vare det sportiga, konstgjorda ljudet.

Den som vill ha en riktig sport-Focus får vänta på RS med 320 hk och fyrhjulsdrift, som kommer senare i år. 

Ford Focus ST 2.0 TDCi

PRIS, FRÅN KR: 263 900 (270 400 som kombi).

MODELL: Femdörrars kombisedan.

SÄLJSTART: Finns att beställa nu, leverans i mars.

MÅTT, CM: L 436/B 186/H 147.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 464.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak turmodiesel med fyra ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Effekt 185 hk vid 3 500 v/min. Vridmoment 400 vid 2 000–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdriven. Sexväxlad manuell växellåda.

PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 110 g/km.

KONKURRENTER: Dieslarna VW Golf GTD och Volvo V40 D4, bensinarna VW Golf GTI och Volvo V40 T5.

Vad nytt?

Första Focus ST med dieselmotor. Modifierat chassi och förfinad, direkt styrning.

För vem?

ST diesel för den lite äldre köparen som vill ha mer kraft, ST bensin för den yngre köparen.



Plus

Fin direkt styrning, bra bottendrag i dieseln.

Minus

Ingen direkt sportkaraktär på dieseln.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-25 12:25
Irvor

Min fråga här under får gärna besvaras av textförfattaren Lasse Holmström.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-30 10:09
Boxer

@Irvor
Därför att en dieselmotor, oberoende av effekt, inte kan anses särskilt sportig.

#a • Uppdaterat: 2015-04-01 22:23
Hundter

Ursäkta, men vad ska man med 185 hästar till? De tuggar ju bara hö! I ett land där 120 km/h är absolut högsta!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.