Nästa artikel
Bilfrågan: Hur värms en VW Passat TDI?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur värms en VW Passat TDI?

Publicerad 5 februari 2015 (uppdaterad 5 februari 2015)
Hur fungerar kupévärmaren i en VW Passat? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är spekulant på en Passat Variant 2.0 TDI årsmodell 2011–2012. Funderar på hur dieselmotorn klarar att komma upp i arbetstemperatur samt klarar att värma upp kupén under årets kallare dagar.

Sitter det någon tillsatsvärmare standardmonterad i bilen och hur fungerar i så fall den? Går det att köra dieselvärmaren som en tillsatsvärmare även under körning eller fungerar dieselvärmaren bara som en parkeringsvärmare som förvärmer motor och kupé när bilen står still?

Marcus Lindberg
 
Svar:
Alla VW:s bilar med TDI-motorer har en extra tillsatsvärmare. Den sitter i värmesystemet och hettar upp kupéluften. Elementet består av keramiska motstånd sammanbyggda med värmeöverförande lameller. När värmaren kopplas in går det en elektrisk ström genom motstånden som då blir varma. Värmen avges till lamellerna och när luften strömmar förbi blir den varm.

För att den elektriska tillsatsvärmaren ska aktiveras behövs en lägre insugslufttemperatur än fem grader och en kylvätsketemperatur under 80 grader. Motorn måste vara igång för att värmaren ska fungera. Om bilen är försedd med en bränsledriven parkeringsvärmare så ersätter denna den elektriska tillsatsvärmaren.

I VW:s modeller med större kupé (Sharan/Touran/Touareg) står alltid en bränsledriven tillsatsvärmare för stöttningen vid låga temperaturer.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-02-06 19:35
Boxer

Det anmärkningsvärda är att såväl BMW som Mercedes, kanske också andra, förbjuder installation av dieselvärmare som värmer motorn. Anledningen ska vara att motorn "luras" att vara varm utan att den körts. Försök att starta en dieselmotor när det är 30 grader kallt...

#9 • Uppdaterat: 2015-02-06 23:38
PREVIA

Bilmotorn kall är ingen idealisk apparat för en bra förbränning jämfört med motorvärmarens lilla brännkammare som mycket fortare kommer upp i arbetstemperatur kan man läsa om här.
"Kallstarter ökar bilens utsläpp avsevärt
Med en förvärmd motor minskar utsläppen av kolväten och partik- lar då bilens avgasrening börjar fungera tidigare. Utsläppet från en enda kallstart motsvarar cirka 35 km körning i jämn hastighet med en varm motor.
20 minuter räcker för att göra stor skillnad
Tyska bilistorganisationen ADAC har nyligen gjort en test på parke- ringsvärmare från Webasto. Testet visar att en bensinmotor släpper ut cirka 50 procent mindre kolväten och kväveoxid redan efter 20 minuters värmardrift. Dessutom halveras även koloxidutsläppet."
http://www.webasto.com/fileadmin/webasto_files/documents/country-folder/sweden/car/technical-documentation/sweden-car-tutorial.pdf
En hybridbil belastar förbränningsmotorn från start med att ladda upp det stora batteriet vilket gör att förbränningsmotorn snabbare kommer upp i en temperatur där förbränningen av bränslet sker effektivare även om man kör iväg direkt i en bilkö där det är svårare att gasa på i en "vanlig " bil där motorn tar längre tid att komma upp i rätt arbetstemperatur.

#a • Uppdaterat: 2018-06-22 10:36
snabb95

Bortom @ Previa har rätt i #5 och #10. Att den termiska verkningsgraden är lika i båda fall betyder inte att dieselmotorn blir lika varm om man förbrukar 1 dl bränsle med motorn på tomgång som om man förbrukar 1 dl till dieselvärmaren. Skillnaden är stor och större ju kallare det är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.