Nästa artikel
Ford siktar uppåt och lanserar ny Galaxy
Nyheter

Ford siktar uppåt och lanserar ny Galaxy

Publicerad 20 januari 2015
Fjärde generationen av Ford Galaxy får en ersättare i år.
I ett försök att flytta fram positionerna lanserar Ford flera modeller i år. Bland annat en ny generation av minibussen Galaxy som baseras på Mondeo-teknik.
Ford uppdaterar modellprogrammets flexbilar och minibussar från B-Max, C-Max, nya Grand C-Max till sjusittsaren S-max. Nu senast meddelas även att märktes största familjefraktare Galaxy kommer i ny tappning framåt sommaren.
 
Nya Galaxy baseras på samma CD-plattfrom som senaste Mondeo, S-Max och kommande suven Edge. Galaxy får samma motoralternativ som nya S-Max och det är även troligt att den får del av samma förarstöd, exempelvis det frontmonterade 180-graders kamerasystemet som ska underlätta körning genom trånga korsningar.

Ford vill nu leverera produkter som lutar mera åt premium än budget, enligt Ford Europas vd Jim Farley. Tillverkaren debuterar därför sitt Vignale-koncept i år med Mondeo. Det innebär, förutom en högre utrustningsnivå, tjänster som rekonditionering och hemleverans av bilen efter verkstadsbesök. Vignale-konceptet väntas även sträckas ut till S-max.
 
I år kommer också en ny sportigare ST-version av Ford Focus dyka upp som hel- och halvkombi, en bil som nu fått ett dieselalternativ. Lanseringen av ännu sportigare Focus RS likväl som nya Ford Mustang sker även under året.

Fords försäljning ökade med fem procent förra året men biltillverkaren har samtidigt meddelat att målet att redovisa vinstsiffror i år måste skjutas på framtiden.
 
Diskutera: Vad tror du om Fords chanser att öka försäljningen i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:32
Audi A5 SB

Lönsamheten i biltillverkningen är dålig? Ja, det gäller väl för bl.a. Opel, Ford och PSA. Jag tror inte att BMW, VAG, Toyota och MB anser att lönsamheten är dålig. Sköter man sina kort, så tjänar man grova stålar.

Opel, Ford och Peugeot "...går in i premium-segmentet"? Ja, det var ju ett kul påstående;-) Det är ju en himmelsvid skillnad mellan att "vara" eller att "vilja". Att man vill innebär ju inte att man "kan" och det gäller i allra högst grad för dessa bilmärken.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-22 19:30
Roy J

För mig räcker det inte med snygga material och lite extra kromlister. Grejorna ska hålla också. Och utrustningsdetaljer är endast värda något om de fungerar bra. Ta en sån sak som ACC, till exempel. Bara för att det finns innebär det inte att det funkar bra. Just Ford har ju haft tämligen högljudda klimatanläggningar som inte levererat någon premiumluft, precis.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-22 20:58
PREVIA

En del tillverkare har en bit att gå för att hamna bland de biltillverkare som tjänar mest för var bil man tillverkar ser man i sammanställningen här. http://www.statista.com/statistics/280346/ebit-margin-of-the-leading-car-manufacturers/
Tyvär så försvann texten till sammanställningen då man behövde logga in sig för att se texten , bara att beklaga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.