Nästa artikel
Sportigare design från Peugeot
Nyheter

Sportigare design från Peugeot

Publicerad 23 oktober 2014
Nu kan även de motorsvagare versioner av Peugeot 308, 508 och RC Z med sportas till med detaljer från GT-modellerna.
Designen från Peugeots sportigare GT-bilar blir tillgänglig för motorsvagare versioner. Sportlinjen GT-Line introduceras med modellerna 308, 508 och RC Z.
Peugeot 308 och 508 har båda kommit i vässade GT-versioner. Peugeot 308 GT finns exempelvis med en turbobensinare på 205 hk/285 Nm eller med en diesel på 180hk/400Nm och medan den större 508 GT fått nöja sig med endast ett dieselalternativ med 200hk/450Nm.
 
Förutom mer effekt och vrid har
dessa bilar även fått utseendemässiga förändringar för att understryka sportigheten. Dessa blir nu även tillgängliga för motorsvagare versioner av modellerna med tillvalspaket GT-Line. Det innebär bland annat röda och svarta karossdetaljer, GT-emblem i grillen samt LED-strålkastare för modellerna 308 och 508.
 
Även sportbilen RC Z kan utrustas
på liknande vis. 19-tumsfälgar, svarta backspegelhus och sportigare inredning är några av uppgraderingarna. RC Z GT får dock nöja sig med Xenon-strålkastare även i GT-utförandet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeots GT-linje?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-24 06:13
Peugo

Fel, den baserar sej ju på 308 men vad har det här med någonting att göra? Inte är nyare = bättre hela tiden heller! Väldigt ofta är ny teknik = skit, vet inte varför det blivit så. Därför hålls japanerna som bättre bilar för dom inför väldigt försiktigt ny teknik och det är ju välidigt väldigt smart om man tänker på driftsäkerhet.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-25 14:16
Raphael

SiggeN, nej en RCZ är inte en 207:a och du avslöjar ingenting annat än din egen okunnighet när du påstår att det är ett avslöjande att kalla RCZ för en 207:a. RCZ delar mycket av tekniken och bottenplattan med förra generationen av 308 som lanserades på marknaden hösten 2007 som 2008 års modell, alltså inte år 2006. Observera nu att du skrev: "anledningen är att RC-Z är en uråldring modell". Du påstår alltså här att RCZ är en uråldrig modell. Du pratar inte om tekniken, bottenplattan eller plattformen, utan om modellen. Och RCZ presenterades år 2010 vilket innebär att den är fyra år gammal. Du kallar alltså en fyra år gammal modell för "uråldrig". Om det nu var bottenplattan du avsåg, varför skrev du inte bottenplattan då? Nu skrev du "modell" och fortfarande är RCZ en modell som är fyra år gammal.

Det verkar som att du tror att en bilmodell och en bottenplatta / plattform är samma sak, då kan jag tala om för dig - det är det inte. Av en och samma bottenplatta / plattform kan man göra många olika modeller, det är det många biltillverkare som gör - exempelvis Volkswagengruppen som av en och samma bottenplatta gör flera olika modeller under märkesnamnen Audi, Volkswagen, Skoda och Seat...

Nu brukar inte biltillverkare göra en plattform som bara håller i fyra år, utan biltillverkarna brukar hålla liv i plattformen längre än så. Det gör Volkswagen också. Detta därför att det kostar väldigt mycket pengar att utveckla en plattform, så att en plattform kan behållas över två modellgenerationer är inget fel.

RCZ är en utmärkt bil med utmärkta kör- och vägegenskaper och utmärkta prestanda, det visar att Peugeot gjorde rätt från början med plattformen. Jag tycker det är väldigt tråkigt med detta masskonsumtionssamhälle om bilar ska bli som mobiltelefoner som är antika efter efter ett halvår, det borgar inte bra för en hållbar utveckling av jordens resurser. Apropå mobiltelefoner så är min telefon lika gammal som RCZ... den är alltså då också "uråldrig"... Men den fungerar faktiskt bra fortfarande och jag ser ingen anledning till att byta. Jag tycker det snurrar alldeles för fort i konsumtionssamhället idag.

#a • Uppdaterat: 2014-10-26 16:38
Peugo

SiggeNn, berätta gärna vilka enorma brister RCZ har pga. sin bottenplatta! Jag väntar och vet att jag kommer att få vänta för evigt! ;)

Du trollar, men tycker inte du är så värst bra på det. Slutar kommentera dina skrivelser. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.