Nästa artikel
Bilfrågan: Är det farligt att ladda en elbil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är det farligt att ladda en elbil?

Publicerad 9 oktober 2014 (uppdaterad 9 oktober 2014)
Är det riskfyllt att ladda en elbil i villagaraget? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Om jag yrkesmässigt ska ladda en eltruck bör jag göra det i ett ventilerat rum med varningsskylt, brandsläckningsutrustning, skyddsglasögon och ögonskölj. Är det riskfyllt att ladda en elbil i villagaraget eller ihop med flera andra elbilar i ett större vanligt källargarage? Är det farligare med snabbladdning?

Anders Magnusson

Svar:
Du menar antagligen truckar med vanliga blybatterier som innehåller svavelsyra. Dessa måste laddas under säkra förhållanden eftersom de innehåller starkt frätande syra och avger lättantändlig vätgas vid laddning.

Det kan finnas äldre e-fordon, hembyggen, som drivs av ett batteri med vattenbaserad elektrolyt som öppna bly/syrabatterier, öppna nickelkadmium-batterier eller öppna nickel metallhydridbatterier. Dessa innehåller frätande basisk elektrolyt och är också riskabla eftersom de kan avge vätgas under laddning. Sedan 2006 är nickelkadmium-batterier förbjudna för privat bruk inom EU men får användas industriellt.

Moderna e-fordon drivs däremot av litiumjon-batterier. Dessa har en organisk elektrolyt (till exempel polykarbonat) och är konstruerade som slutna celler. De kan alltså inte läcka och är ofarliga att ladda i slutna utrymmen om deras övervakningssystem uppfyller kraven som i dag finns för seriemässigt tillverkade e-fordon. Minimikravet är att e-fordonen uppfyller ett globalt reglemente.

Snabbladdning måste ske med full uppsikt och kommunikation mellan laddare och e-fordon så att övervakningssystemet kan bryta laddningen om något blir fel.

Lars Hoffman, science park

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-09 19:27
Pi

Låter inte helt osannolikt att det var en "kopia". Men oavsett så brukar inte ackarna löpa amok när dom ligger vilande (och fysiskt oskadade) utan vanligast är helt klart under laddning och när övervakningen av de individuella cellerna inte fungerar tillfredställande alternativt att laddströmmen är alldeles för hög - men det bör ju inte inträffa med laddare anpassade till ett specifikt fordon.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-10 09:04
1storstark

Faktum kvarstår - det inträffade!

#a • Uppdaterat: 2014-10-10 09:36
Pi

Jo - att det inträffade tvivlar jag inte på men frågan är om acken hade nån fysisk skada, om den var helt urladdad, delvis urladdad eller full-laddad. Och inte minst - var det verkligen ingen laddare ansluten... Kan bara konstatera att trots många års erfarenhet inom Li-batteriområdet så har jag personligen inte hört något om att ett fysiskt oskadat batteripaket "under vila" löpt amok. Det är därför jag är så intresserad av omständigheterna runt detta olycksfall för om ett oskadat och till synes OK batteri under vila kan löpa amok så kommer det definitivt att påverka hur man med bibehållen säkerhet bör förvara Li-baserade batterier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.