Nästa artikel
Bilfrågan: Starkare ljus tillåtet i Hyundai i30?
Bilfrågan

Bilfrågan: Starkare ljus tillåtet i Hyundai i30?

Publicerad 26 september 2014 (uppdaterad 29 september 2014)
Hur starka lampor får man utrusta en Hyundai i30 med?
Hur starka lampor får man byta till i halvljuset på en Hyundai i30? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Hyundai i30 har väldigt dåligt halvljus så jag tänkte sätta in 100-wattslampor. Men får man och kan man göra detta? Blir lyktorna förstörda av värme?
Kurt Wiklund, Sjulsmark
 
Svar:
Det är inte tillåtet med 100-wattslampor i strålkastarna och värmen från sådana lampor kan ge skador på reflektorer och lyktglas. Vill du ha bättre ljus kan du prova med så kallade pluslampor på 55 watt. De lyser lite bättre än vanliga men håller dessvärre inte lika länge.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du löst problemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2014-09-26 23:31
Björnove

Har en V70 II med xenon-halvljus och H7-helljus. Haft bilar sedan 1965 men denna är den första som inte behöver extraljus!
På min 20 år gamla Golf GTI hade jag dock ca 1,5 V spänningsfall till både hel- och halvljuset. Detta fixades på en timme genom att montera ett dubbelrelä mellan batteriet och strålkastarna.
Den har nu bättre ljus än på många nya bilar. Ett par Hella 3000 Compact med 100 W lampor hjälper också till bra när man åker på mörka värmlandsvägar.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-27 10:33
Peter i Sydney

LED lampor med H4 bas är olagliga även här i Australien. Det är däremot inga problem att köpa dem. De är inte speciellt dyra heller. $9.95 på Jaycar. Ca. 65:- spänn i svenskt mynt. Är det någon som vet varför de är olagliga?

#8 • Uppdaterat: 2014-09-28 10:49
saabnisse

Byråkratiskt käbbel. Man låser upp sig i teoretiska antaganden som ofta leder till godkännande eller förbud istället för att göra praktiska prov och undersökningar.
Nu gör man visserligen detta, men de kräver omfattande och tidskrävande godkännande på EU-nivå.
Och detta är inget nytt.
Jag hade en gång en amerikansk veteran som var försedd med original strålkastarinsatser. Dessa hade glödlampor med hel och halvljustråden förskjuten i höjdled och de gav ett hyfsat ljus som inte bländade.
Underkänt vid besiktning. I Europa krävs glödlampor med hel och halvljus förskjuten i längdled och där halvljustråden ska vara försedd med plåtskärm undertill. När dessa monterades blev ljusbilden helt fel, bara två koncentriska ringar vid halvljus, som bländade i ytterkanten, men det blev godkänt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.