Nästa artikel
Nya Land Rover Discovery Sport
Nyheter

Nya Land Rover Discovery Sport

Publicerad 3 september 2014 (uppdaterad 3 september 2014)
Land Rover Discovery Sport ska erbjuda mer design och mångsidighet än föregångaren Freelander.
Med en design som känns igen från mindre kusinen Range Rover Evoque ersätter nya Land Rover Discovery Sport modellen Freelander som nu går i graven.

Land Rover Discovery Sport  presenteras som en bil för fem plus två passagerare, vilket innebär att den kan utrustas med en tredje stolsrad med plats för två längst bak i kupén. Bilen är 4,59 meter lång, det vill säga nio centimeter längre än Freelander, mångsidighet och mer sofistikerad design ska särskilja bilen från föregångaren.
 
En ny multilänkbakaxel är tänkt att förbättra köregenskaperna men även göra kupéutrymmet med flexibelt. Exempelvis kan mittersta radens stolar skjutas i längdled och ryggstödens vinkel kan justeras.
 
Bilen har autobroms och krockkudde som skyddar fotgängare om olyckan är framme. Instrumentbrädan har utrustats med en nyutvecklad åtta tum stor infotainmentskärm, viss information kan även projiceras på vindrutan via bilens head up-system.
 
Samtliga bensin- och dieselmotorer är turboladdade och fyrcylindriga. Både bensinmotorn Si4 2,0 och dieselmotorn ED4 2,2 kan fås i kombination med start- och stopsystem och bromsenergiåtervinning. Det blir även att möjligt för den som vill att köpa bilen som endast framhjulsdriven. Växellådorna som finnsa att välja mellan är antingen en niostegad automat eller en sexväxlad manuell låda.
 
Terrängegenskaperna ska vara fortsatt goda med hög markfrigång samt ett överhäng fram som tillåter att branter på 25 grader kan tas rakt på och överhänget bak ska inte ta i förrän lutningen blir brantare än 31 grader.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Land Rover Discovery Sport?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2014-09-03 15:19
Tjalle

LR har- till skillnad från Volvo, vars XC90 påminner om Touareg - i Evoque hittat ett särpräglat och unikt formgivningstema. Man utvidgar det nu till andra modeller - men i mildare form = smart. Att bilen på bilden har svarta fälgar får skyllas på missriktad ambition från någon marknadsmänniska.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-03 17:00
Raphael

Jag vet inte om det är så smart att alla serier som märket tillhandahåller, delar designelement med varandra. Range Rovers exklusivitet förtars ju en del av att mer vardagliga Land Rover delar samma designstil. Det finns en anledning till att Mercedes och Smart inte ser likadana ut, eller att Citroëns nya DS-serie skiljer sig åt designmässigt från C-serien - inte minst i fronten (jämför DS6 WR med C4 Cactus... ). Eller att Dacia och Renault ser olika ut. Eller att Audi och Skoda ändå har olika fronter och lite olika stil, även om de på håll ser ut som samma bil. Jag ser en fara i att varumärket Range Rover tappar i exklusivitet när det ser nästan likadant ut som en Land Rover, utanpå och inuti. Nog hade man kunnat särskilja dem mer. Visst har Range Rover exklusivare material och färgsättning, men det är ju i grunden samma layout inuti nya Discovery Sport som den mer upmarket Evoque-modellen. Samma instrumentbräda, samma ventilationsublås och kontroller för klimatanläggningen, samma fyrkantiga lite propra distinkta stil. Till och med det runda vredet för automatlådan är samma! Här tycker jag faktiskt att man kunde kostat på sig att leka lite mer med Land Rover, och ha en spak för växellådan istället för rundeln. Låt rundeln vara exklusiv för de exklusivare varumärkena Jaguar och Range Rover.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-05 08:22
Swemba

Det är absolut smart att märkets grunddesign och identitet genomsyrar hela modellprogrammet. Identitet bygger varumärket och är en förutsättning (tillsammans med bra bilar) för att lira i premiumsegmentet.
Land Rover gör allt rätt på sistone, vilket syns i resultatet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.