Nästa artikel
Toyota förbättrar hybridtekniken
Nyheter

Toyota förbättrar hybridtekniken

Publicerad 3 juni 2014 (uppdaterad 3 juni 2014)
Toyotas nuvarande PCU till vänster och den nya till höger.
Toyota utvecklar nu ett nytt system för kraftöverföringskontrollen (PCU) till sina fordon med helt eller delvis elektrisk drivlina. Det nuvarande systemet är kiselbaserat och det nya bygger på kiselkarbid.
Den nya PCUn kommer att vara 80 procent mindre bland annat tack vare att spolen och kondensatorn i det nya systemet kan bli betydligt mindre. Den viktigaste effekten är dock att bränsleförbrukningen minskar med tio procent. När vi får se tekniken på marknaden är ännu inte klart, men tekniktidningen Wireds källor säger att det dröjer till 2020.

Diskutera: Vilka förbättringar vill du se i hybridtekniken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2014-06-03 16:08
MickeAn

Det står väl klart i texten redan nu att den nya tekniken har två fördelar - den tar mindre volym och den ger upphov till en lägre bränsleförbrukning. Det står inget om att det är volymbesparingen som i sin tur skulle ge någon lägre bränsleförbrukning.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-03 21:40
Thommys

leifer, det står i texten att tekniken dröjer till 2020. Artikeln handlar inte om Prius generation 4.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-04 20:06
PREVIA

Det är förlusterna mellan batteri och generator till elmotorerna som får en minskning med 10 % när man sätter så mycket bättre halvledare i PCU som är en effekt kontrollenhet som bestämmer hur mycket ström elmotorerna får.
Minskningen av volym ock vikt som skett på hybridsystemen vid vart modellbyte hjälper även till för att få lägre bränsleförbrukning och bättre utrymme.
Här andra sätt att försöka att få ner bränsleförbrukningen som olika biltillverkare jobbar med.
http://www.crcao.org/workshops/2014AFEE/Final%20Presentations/Day%202%20Intro%20Presentations/I2-3%20Duleep%20presentation.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.