Nästa artikel
Nya BMW 2-serie Coupé – bilder och fakta
Nyheter+50 bilder

Nya BMW 2-serie Coupé – bilder och fakta

Publicerad 25 oktober 2013 (uppdaterad 28 oktober 2013)
Nu presenteras den sportigare kupévarianten av BMW 1-serie. Förutom unik kaross får bilen också ett nytt namn, 2-serie Coupé.

Tidigare har alla varianter av 1-serien haft en etta i modellnamnet, men nu har BMW beslutat att möblera om. Fortsättningsvis ska kupé- och cabrioletversionerna av den lilla prestigebilen säljas som en självständig modell, den nya 2-serien.

Först ut är 2-serie Coupé som nu visas officiellt för första gången. Bilen är baserad på 1-serien, men även om modellerna delar all väsentlig teknik är karossen unik för 2-serien. Mellan kofångarna mäter bilen 432 centimeter, det är elva centimeter längre än nuvarande 1-serien och sju centimeter längre än utgående 1-serie Coupé.

Den nya modellen blir också aningen bredare och lägre och den får en allmänt sportigare framtoning. Inuti bilen är dock utseendet likadant som i 1-serien.

I standardutrustningen finns ett tekniskt system som BMW kallar Driving Experience Control. Med det kan föraren välja mellan olika körlägen som justerar bland annat motorstyrningen, gasresponsen, stötdämpningen och växlingsmönstret.

När det gäller motorer finns fem alternativ att välja mellan. Tre dieslar: 218d med 143 hästar, 220d med 184 hästar och 225d med 218 hästar. Två bensinare: 220i med 184 hästar och toppmodellen M235i med 326 hästar. Sexstegad manuell växellåda är standard, åttastegad automatlåda finns som tillval. Alla modeller är bakhjulsdrivna.

Priserna i Sverige är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 2-serie Coupé?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-10-28 17:50
saabnisse

Ja belöningen på den modellen låg i att man höll sig kvar på vägen.
Det visade sig ju också att det var en rostkälke av första klass, men där var den ju långt från ensam på 1970-80-talet.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-29 15:36
Hackenbush

E28 var en riktigt rosthög, jag har haft en så jag vet. Stötfångare, dörrkanter, tanklucka rostade oavsett hur noga man var med tvätt och puts, men visst var den härlig att köra.

#a • Uppdaterat: 2013-10-29 17:33
saabnisse

Jo jag erkänner att det funnits många modeller som var roliga att köra, men det hade Alfa också, men de rostade kanske ännu mer på den här tiden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.