Nästa artikel
Nuvarande Audi Q7 blir eldriven
Nyheter

Nuvarande Audi Q7 blir eldriven

Publicerad 9 augusti 2013 (uppdaterad 12 augusti 2013)
Enligt nya uppgifter kommer Audi att lansera en eldriven version av stora suven Q7 innan modellen ersätts av en ny generation.

Audis satsning på eldrift är fortsatt stor. Australiska CarAdvice, som talat med Audi Australiens vd Andrew Doyle, rapporterar att Audi kommer att bygga en Q7 i e-tron-utförande innan den nya generationen Q7 presenteras 2015.

Audi har arbetat på ett flertal e-tron-modeller men endast den eldrivna A3:an har nått produktionsstadiet. Tillverkaren har nu gett upp med den eldrivna supersportbilen R8 e-tron på grund av att batterierna anses vara för dyra och ineffektiva.

Exakt vilken teknik som ska användas i Q7 e-tron är inte känt. Audi har stora planer när det gäller e-tron. Doyle berättar också för CarAdvice att samtliga av Audis modeller så småningom kommer som e-tron.

Diskutera: Vad tror du om Audis planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-08-12 11:22
Swemba

Mistro, om omvärlden var beredd att betala för vad produkten kostar, så är den också lönsam att producera.

IngoS, jag tror inte det är någon tillverkare som stänger den dörren. Alla är nog högst villiga att ge marknaden det marknaden vill ha.

Det finns ingen konspiration. Det finns bara ett önsketänkande om elbilens förträfflighet som inte riktigt är verklighetsförankrat.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-12 12:09
Mistro

Anser att du har helt fel angående detta "Swemba" vilket framtiden också kommer att visa.
Tycker själv att svaret till varför tekniken bakom elbilen går i snigelfart säger sig självt.

#a • Uppdaterat: 2013-08-12 12:12
IngoS

Jag tog för givet att alla uppfattade det som ett slags miljömässigt missfoster och ville förklara dess existens. Jag tror att få tillverkare i nuläget egentligen tror på elfordon som kommersiell produkt annat än på nischmarknader. Det vore ur miljösynpunkt/utsläppssynpunkt mycket mer logiskt att satsa på naturgas på bred front i Europa och USA. Så logiskt att myndigheterna skulle uppmuntra det mera och underlätta utbyggnaden av tankställen mm. Verkningsgraden i naturgasbaserad elproduktion med god teknik är 60% och gasmotorernas verkningsgrad är 30 % så man kan dock inte helt utesluta att en elbil i ett land med rätt elmix och med hänsyn tagen till CO2avtrycket från batteriproduktionen kan minska det samlade koldioxidavtrycket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.